(advertentie)
(advertentie)
Tweedehands kledingwinkels schieten uit de grond

Het aantal tweedehands kledingwinkels is de afgelopen 10 jaar flink gestegen blijkt uit cijfers van het CBS. Het aantal winkels nam tussen 2006 en 2016 met 32,9 procent toe. Het aantal fysieke kledingzaken in het algemeen daalde juist met 4,9 procent.

CBS deed op verzoek van omroep WNL onderzoek naar het aantal winkels. In 2007 waren in Nederland nog 16.665 kledingwinkels in vergelijking met 15.885 in 2016. In deze periode verdwenen vooral veel baby- en kinderkleding winkels. 38 procent verdween uit het straatbeeld waardoor een aantal van 947 overbleef. Terwijl de fysieke kledingzaken steeds meer verdwenen, nam het aantal webwinkels over de afgelopen tien jaar met 68 procent toe. Kleding e-tailers zijn hier de belangrijkste speler. Ze zagen ook de meeste groei met 8100 webshops waardoor het totaal neerkomt op 8720

Opvallendste stijger uit het onderzoek van CBS is te zien bij tweedehands kleding. Tussen 2006 en 2016 nam het aantal toe met 32,9 procent tot 490.

Tweedehands kleding neemt steeds grotere plek in verkoop

De toename van tweedehands kledingwinkels gaat hand in hand met de trend om vaker kleding een ‘nieuw leven’ te geven. Zo gaf in 2015 bijvoorbeeld 16 procent van de jongeren aan wel eens tweedehands kleding te kopen volgens een onderzoek van duurzaam onderzoeksbureau Kaleidos. Een belangrijke reden volgens onderzoek van de ING Bank is het besparen van geld, maar volgens trendanalisten zoals bijvoorbeeld Lynsey Dubbeld heeft ook het bewuster consumeren van kleding te maken met de groei.

Steeds meer merken zetten dan ook een stap naar een circulaire economie. Zo voegde kledingmerk Petit Bateau afgelopen maand een speciaal onderdeel toe aan de mobiele app waar kleding verkocht kan worden. Dit deden ze mede om verduurzaming verder te ontwikkelen bij Petit Bateau maar ook ‘om te laten zien dat de kwaliteit van onze kleding ook een tweede leven door kan maken.’ Ook online is de trend zichtbaar bij bijvoorbeeld platforms zoals The Next Closet, United Wardrobe en Cazou. United Wardrobe heeft bijvoorbeeld binnen enkele jaren zo’n 600.000 klanten weten te vergaren en breidt nu zelfs uit naar het buitenland.

Onderzoeksbureau eMarketer voorspelde vorig jaar een groei van 16,4 procent in 2016 op het gebied van verkoop van tweedehands kleding. Wereldwijd zou het in 2020 gaan om een omzet van 15 tot 20 miljard dollar volgens onderzoek van bijvoorbeeld Amerikaanse tweedehands e-tailer ThredUp.

Beeld: FashionUnited