Vier grote steden onder de loep: Binnenstad Den Haag heeft meeste passanten in de winkelstraat

Bureau RMC heeft de drukte in de vier grote Nederlandse steden voor de eerste negen maanden onder de loep genomen. Zoals reeds eerder via verschillende media gecommuniceerd valt dit voor drie van de vier steden flink negatief uit, voor FashionUnited duikt Bureau RMC dieper in de data. De hoofdstad Amsterdam zag de meest negatieve uitschieter: het aantal bezoekers tot en met week 30 2019 10,6 procent lager ligt dan dezelfde periode vorig jaar. Utrecht volgt daarna, met een afname van 10,4 procent. Ook in Rotterdam is de afname met 7,6 procent aanzienlijk te noemen. Een stuk positiever is het beeld voor Den Haag waar het aantal bezoekers met 0,2 procent is toegenomen. Als we dit vergelijken met de landelijke afname van -3,4 procent ziet het er in eerste oogopslag slecht uit voor de winkelstraten van de grote vier.

Het aantal bezoekers is een belangrijke, maar gelukkig niet de enige variabele om het succes van een winkelgebied te meten en verklaren. Er zijn nog andere factoren die een rol spelen, zoals de verblijfstijd, nieuwe bezoekers en de bezoekfrequentie. Bureau RMC brengt ook deze variabelen in kaart en deze laten voor de grote steden een ander beeld zien.

Passanten blijven aanzienlijk langer in Utrecht

Als we tot week 30 de gemiddelde verblijfstijd per bezoeker bekijken en vergelijken met dezelfde periode vorig jaar ziet Bureau RMC dat deze voor alle steden is toegenomen. Utrecht heeft de grootste toename in verblijfstijd in de eerste negen maanden, de gemiddelde bezoeker blijft 9 minuten langer in het winkelgebied: een groei van 9 procent. Ook in de andere drie grote steden is een toename in de verblijfstijd zichtbaar. Waar Rotterdam de kleinste toename laat zien met 1,9 procent wat neerkomt op een toename van 2 minuten. De toename in verblijfstijd in Amsterdam is 2,4 procent en in Den Haag 3,6 procent. De hoofdstad heeft dus wel de grootste afname in bezoekers, maar toch ook een relatief grote toename in verblijfstijd. Den Haag komt op basis van deze twee variabelen als winnaar uit de bus want de stad ziet zowel in een toename in bezoekers als verblijfsduur.

Vier grote steden onder de loep: Binnenstad Den Haag heeft meeste passanten in de winkelstraat

Amsterdam trekt veel nieuwe bezoekers

Het aantal nieuwe bezoekers laat zien hoeveel procent van de bezoekers in een periode de vorige periode niet in de stad is gezien. Voor alle vier de grote steden ziet Bureau RMC dat dit percentage tot en met september 2019 afneemt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit betekent dat alle vier de steden minder nieuwe bezoekers hebben weten te trekken en het steeds meer moesten hebben van herhaalbezoek. Het hoogste percentage nieuwe bezoekers noteerde Bureau RMC in Amsterdam, wat gezien de populariteit van Amsterdam als toeristische bestemming logisch is. Gemiddeld trekt Amsterdam 77 procent nieuwe bezoekers, terwijl dit vorig jaar 78,3 procent was. Ook in de andere steden ligt de afname rond de 1 procentpunt. Den Haag heeft het laagste percentage nieuwe bezoekers met 37,1 procent.

Als laatste heeft Bureau RMC de bezoekfrequentie bekeken: hoe vaak bezoeken mensen een stad per week? Voor alle vier de steden ligt deze op hetzelfde niveau als vorig jaar. Dit betekent dat de vier steden door de gemiddelde bezoeker even frequent bezocht worden. Den Haag heeft de hoogste bezoekfrequentie van de vier, wat te verklaren is door het beperkte aantal nieuwe bezoekers. In Den Haag ligt de bezoekfrequentie op 1,7 keer per week voor de gemiddelde bezoeker in de eerste negen maanden. De laagste bezoekfrequentie is in Amsterdam waar deze voor de gemiddelde bezoeker op 1,2 komt. Uit de data van Bureau RMC blijkt dat 90 procent van de bezoekers in de Amsterdamse binnenstad deze slechts één keer per week bezoeken. In Den Haag daarentegen ligt dit percentage op 74 procent. Voor Rotterdam en Utrecht komt de bezoekfrequentie uit op 1,4 keer per week voor de gemiddelde bezoeker.

Vier grote steden onder de loep: Binnenstad Den Haag heeft meeste passanten in de winkelstraat

Binnenstad Den Haag in een positieve flow

Zo zwart-wit als het dus op basis van de afname in bezoekers lijkt, is het niet voor de vier grote steden. Den Haag is op basis van drie factoren nog steeds de grote winnaar met als enige een toename in bezoekers en ook de tweede grootste toename in verblijfstijd. De bezoekfrequentie is voor Den Haag ook het hoogst, enkel op nieuwe bezoekers blijft de stad achter. Den Haag moet het dus met name van loyale terugkerende bezoekers hebben. Amsterdam daarentegen geeft een nagenoeg tegenovergesteld beeld met de hoogste afname in passanten ten opzichte van vorig jaar. Daartegen staat dan wel een grote toename in verblijfstijd, al is deze verblijfstijd in hoogte relatief laag vergeleken met de andere steden. De hoofdstad heeft de laagste bezoekfrequentie, maar trekt daarentegen wel elke maand een hoog aantal nieuwe bezoekers. Amsterdam lijkt het dus met name te moeten hebben van eenmalige bezoeken. Gezien het percentage nieuwe bezoekers lijken dit toeristen te zijn.

Dit artikel is geschreven door Yannic Audenaerde, consultant bij Bureau RMC. Al meer dan 30 jaar werkt RMC aan toekomstbestendige winkels en winkelgebieden. Met een verleden in retail en kennis van big data verbetert RMC de strategie van iedere winkel en elk winkelgebied. Met de CityTraffic- methode meet RMC 24/7 de drukte in meer dan 100 binnensteden in Nederland en België.

Beeld: grafiek verblijfstijd credit Bureau RMC. Winkelstraat foto’s, credit FashionUnited.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN