Minder druk in de winkelstraat in eerste helft 2019, en verwachting voor rest van het jaar
bezig met laden...
De eerste helft van 2019 zit erop en de zomervakantie is inmiddels in alle regio’s in het land van start. Een goed moment om terug te blikken op hoe de drukte in de Nederlandse winkelstraten er voor staat. En daarnaast een goed moment voor een voorspelling voor de rest van het jaar, zijn er signalen dat het tweede half jaar van 2019 tot meer bezoekers gaat leiden?
Eerste helft 2019: slechts 4 weken drukker dan 2018
Bureau RMC start met een terugblik op de eerste zes maanden van 2019. Belangrijkste feit, het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten is met 3,4 procent afgenomen ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar. Slechts vier van de zesentwintig weken in het eerste half jaar laten een toename zien in de drukte. Dit zijn echter slechts minimale toenames ten opzichte van vorig jaar die met name te verklaren zijn door het verschuiven van feestdagen als Hemelvaart en Pinksteren.
Minder druk op A1 locaties en drukker in boodschappen gebieden
De afname is voor A1 locaties nog sterker dan de afname in alle Nederlandse winkelstraten. Op A1 locaties is een afname van 6,1 procent zichtbaar in het aantal passanten in het eerste half jaar. Met name in de maanden maart en april nam de drukte in de winkelstraat af met zo'n 10 procent af.
De boodschappen gebieden, waar men de dagdagelijkse boodschap doet, daarentegen zien juist een kleine toename van 0,2 procent in de drukte in het eerste half jaar van 2019 ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Waarbij met name de laatste weken van juni drukker zijn dan vorig jaar.
Zondag rustiger, zaterdag drukker
De zondag wordt voor het eerst sinds 2012 minder belangrijk in de week vergeleken met het jaar ervoor, al is de afname in drukte van passanten op deze dag met 0,2 procentpunt in vergelijking met het eerste half jaar van 2018 minimaal. Daarentegen staat dat de zaterdag voor het eerst sinds 2012 aan belang in de week wint vergeleken met het jaar ervoor. De toename van 0,6 procentpunt is in vergelijking met de afname op de zondag wel aanzienlijk te noemen.
Vooruitblik tweede half jaar 2019
Wat is nu de verwachting voor de rest van het jaar op basis van het afgelopen half jaar? In de afgelopen jaren is te zien dat het in de zomermaanden rustiger is in de winkelstraten in vergelijking met de andere maanden van het jaar. Dit jaar ligt het aantal passanten al voor de zomer al significant lager dan vorig jaar terwijl het echt mooie weer zich nu pas aankondigt. In 2018 was dit mooie weer al eerder het geval. De verwachting van Bureau RMC is dat de komende weken dat het aantal passanten in de winkelstraten zal afnemen.
September en oktober zijn historisch gezien rustige maanden voor de winkelstraten, waarna november en december juist weer druk zijn. Dit zal gezien het aantal feestdagen en evenementen dit jaar niet anders zijn. De afgelopen jaren was te zien dat de drukte afname of toename na een half jaar een goede voorspeller is voor hoe het na een heel jaar zal zijn. We zien namelijk dat de toe- of afname halverwege het jaar in dezelfde orde van grootte aan het eind terug zichtbaar is. Een minder druk eerste half jaar betekent ook een minder druk tweede half jaar. Bureau RMC ziet geen signalen waardoor dit jaar anders zal zijn. Bureau RMC verwacht daarom dat de winkelstraat drukte aan het eind van het jaar ook rond de 3,5 procent lager zal liggen dan vorig jaar. Het steeds minder druk worden van de winkelstraat is een trend die we de afgelopen acht jaar, met uitzondering van 2017, al zien en die zich dit jaar sterker lijkt door te zetten.
Dit artikel is geschreven door Yannic Audenaerde, consultant bij Bureau RMC. Al meer dan 30 jaar werkt RMC aan toekomstbestendige winkels en winkelgebieden. Met een verleden in retail en kennis van big data verbetert RMC de strategie van iedere winkel en elk winkelgebied. Met de CityTraffic- methode meet RMC 24/7 de drukte in meer dan 100 binnensteden in Nederland en België.
Beeld: grafiek credit Bureau RMC. Winkelstraat foto’s, credit FashionUnited.