Bureau RMC: ‘Rustiger in de winkelstraat, maar conversie hoger’
bezig met laden...
Waar het leek dat de fysieke winkelstraat bezig was met een ‘comeback’, kwam het aantal passanten in de winkelstraten toch 1,7 procent lager uit, aldus bureau RMC in het Jaaroverzicht Passanten 2018.
Afgelopen jaar zijn volgens het verslag meerdere trends onder het winkelend publiek te zien. Het aantal passanten daalde, maar de conversie en het bonbedrag kwam hoger uit. “Consumenten komen beter voorbereid naar de winkel door gebruik van sites, apps en andere media. Het potentieel voor uw winkeldeur wordt in aantal dus minder, maar kwantiteit beter.” Het advies voor 2019 luidt dan ook: “Consumenten winkelen veel online en zullen dat in de toekomst zeker niet minder gaan doen. Voor de fysieke winkel geldt: pak de consument als je kan. De shopper is goed voorbereid, waardoor het voor de winkelier goede kansen biedt voor een hogere conversie en bonbedrag.” Daarbij zet het bureau wel een kanttekening: “Realiseer wel dat de shoppers steeds minder geduld hebben, meer gemak willen en goed bediend willen worden. Bouw een band op met uw consumenten, zowel online als offline.” ABN Amro voorspelde in december al dat personeel in 2019 een belangrijke troef gaat zijn in de retail.
Jaaroverzicht Passanten: Trends in de winkelstraten van 2018
Traditionele pieken in de winkelstraten waren er nog steeds, maar de drukke en minder drukke weken groeien steeds meer naar elkaar toe, aldus het verslag. Het verschil tussen de rustigste en drukste week in 2018 was slechts 28 indexpunten waar dit in 2012 nog 41 was. Het jaar werd gekenmerkt door de lange, warme en droge zomer, die zorgde voor een rustige periode tussen eind april en half augustus. De drukste maanden waren november, april en december. December is traditiegetrouw een drukke maand voor de retail, maar november telde met het Black Friday-weekend en de zonnige sinterklaasintocht drie van de vijf drukste winkeldagen van het jaar. Black Friday, vrijdag 23 november, werd de drukste dag in de winkelstraten van 2018. Het versloeg hiermee de zaterdag voor kerst. April beleefde een drukke start van de meivakantie en vijf zondagen.
Bureau RMC ziet een verschuiving van zaterdag naar zondag als winkeldag. Een verandering die al jaren aan de gang is en door blijft zetten. “Misschien niet zo verrassend omdat we op zaterdag veel te doen hebben zoals sporten, boodschappen en andere uitjes.” Het bureau tekent ook al op dat er steeds meer sprake is van recreatief winkelen, niet alleen de binnenstad in gaan om te winkelen, maar ook voor een combinatie van winkelen en een bezoek aan een restaurant en een museum. Dit helpt ook mee voor de populariteit van zondag. Zaterdag blijft echter nog steeds de populairste winkeldag. Ook is een duidelijke trend te zien op de maandag. “Belangrijker nog, de maandag blijkt de beste koopdag te zijn. Van alle passanten die in een winkelstraat lopen, kopen er op maandag het meest,” aldus RMC.
De daling van passanten op de koopavonden blijkt voorbij in 2018. Voor het eerst werd weer een stijging gezien. Op donderdagavond kwamen in 2018 gemiddeld 3 procent meer bezoekers dan in 2017, op vrijdag was zelfs een toename te zien van 13 procent.
Altijd up-to-date zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u hier aan voor de FashionUnited nieuwsbrief!
Gerelateerd over koopavond:
Homepagebeeld: Credit FashionUnited.
Infographic eigendom Bureau RMC.