RMC: consument weet weg naar koopavond weer te vinden

De afgelopen jaren heeft de koopavond het algemeen zwaar te verduren gehad. In sommige steden liep het bezoekersaantal zelfs met 50 procent terug, aldus onderzoeksbureau RMC. Retailers zijn in tweestrijd: wel of geen koopavond? Mede vanwege de concurrentie van het internet voelen ze zich verplicht om de deuren te openen om consumenten die gewend zijn 24/7 te kunnen te winkelen tevreden te stellen. Toch wist de consument in het eerste halfjaar van 2018 de koopavond weer beter te vinden, zo stelt Bureau RMC.

De traditionele donderdag koopavond zag gemiddeld vier procent meer bezoekers tijdens het eerste halfjaar dan tijdens de eerste zes maanden van 2017. Voor de koopavond op vrijdag gold zelfs een stijging van 9 procent. “De stijging in drukte is vooral toe te schrijven aan het tweede kwartaal, in het eerste kwartaal lagen de bezoekersaantallen op het niveau van dat van vorig jaar,” aldus het bureau. Over het algemeen was het tweede kwartaal een goede periode voor de detailhandel zo blijkt ook uit berichten van INretail en het CBS. De drukste donderdagavonden waren 3 mei, 31 mei en 29 maart. Op de vrijdag kwamen de meeste bezoekers langs op 6 april, 25 mei en 8 juni.

RMC: bezoek koopavond op vrijdag met 9 procent gestegen

De verschillen tussen steden zijn echter wel groot, aldus de kanttekening van Bureau RMC. Zo stegen de bezoekersaantallen van Arnhem, Breda en Zwolle op de donderdagavond het meest. In Den Bosch, Emmen en Delft daalden de aantallen juist het hardst op donderdagavond en vrijdagavond. Wie in de retail heeft gewerkt, kan beamen, dat veel mensen in het laatste uur van de koopavond nog de winkel binnenstappen. Ook het onderzoek van Bureau RMC ondersteunt dit, op vrijdag- en donderdagavond het uur tussen acht en negen nog goed voor 27 procent van de totale passantenstroom. Detailhandel Nederland vertelde eerder in augustus nog tegen BNR Nieuwsradio dat juist dit laatste uur het meeste afneemt in bezoekersaantallen, hier gaat het dan wel om winkels die elke dag van de week tot zeven uur open zijn.

Het verschil tussen de twee avonden is vooral te zien in de start van de avond, het eerste halfuur. Op vrijdagavond is in het eerste halfuur al 20 procent van het totaal aantal bezoekers langs geweest, waar dit op donderdag op 18 procent ligt. “Mensen die eerder vrij zijn op vrijdag, meer gebruik maken van de horeca aansluitend op het winkelen in de middag of andere plannen hebben later op de vrijdagavond, zouden logische redenen kunnen zijn voor een vroegere piek op de avond.

“Op koopavond zijn consumenten vaak doelgerichter waardoor de conversie in de winkels toeneemt en mogelijk ook het bonbedrag stijgt,” aldus Bureau RMC. “Als winkeliers open zijn op de momenten dat consumenten het wensen, komt dat hun aantrekkelijkheid ten goede,” aldus het bureau. Voldoen aan deze behoefte van consumenten is niet voor elke retailer makkelijk, vaak wegen de kosten zwaar mee. Ondersteuning in personeel waarvan de kosten gecompenseerd worden door de extra omzet, of ‘s ochtends later open gaan waardoor ruimte ontstaat voor andere moment, ziet Bureau RMC als mogelijke oplossingen. Ook is het belangrijk dat alle winkels open zijn in een winkelgebied. “Een consument die teleurgesteld is door een dichte deur zal in de toekomst wel twee keer nadenken voor hij nog eens een koopavond bezoekt.”

Beeld: FashionUnited

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN