• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Meer omzet in 2019!

Meer omzet in 2019!

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|OPINIE

Dat wil iedereen, toch? Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft, liet de Amerikaanse schrijver en humorist Mark Twain ons al weten. Het winkelgedrag van de consument ziet er totaal anders uit dan een decennium geleden. Dat hoef ik u niet te vertellen. Als ondernemer onderzoekt u natuurlijk dagelijks hoe u op dit veranderende gedrag kan inspelen. En wat u aan uw assortiment of winkel zou moeten veranderen om de consument van morgen te blijven trekken. Ook als de veranderingen zo snel gaan als nu, is het belangrijk dat u de consument centraal blijft stellen. Immers hij verandert en daarmee de markt en dat betekent dat u de data van uw winkel en uw klanten ook moet blijven vergelijken en monitoren. Dat heet: smart retailen.

Hieronder geeft Bureau RMC zijn top 5 aan tips voor 2019. Die tips zijn gebaseerd op winkelgedragdata van de consument in de voorgaande jaren , gemeten door onze CityTraffic-sensoren. Een gezonde disclaimer is op zijn plaats: ik kan u helaas geen garanties geven, anders dan dat we het gedrag elke dag blijven tellen.

Tip 1: Pak de consument als je kan!

Shoppers bereiden zich goed voor als ze naar de winkel komen. Op websites controleren ze de lokale voorraad, in de app checken ze de openingstijden of via een mail verwachten ze een persoonlijk aanbod dat is afgestemd op hun winkel en koopgedrag. Dat betekent dat als een bezoeker uw winkel binnenkomt, deze bezoeker potentiëler en koopkrachtiger is dan ooit tevoren en dat funshoppen, runshoppen lijkt. Wist u dat webrooming (eerst kijken op het internet en dan in de winkel kopen) acht keer groter is dan showrooming (eerst kijken in de winkel en dan op internet kopen). Vergeet dat nooit als de klant in uw winkel is.

Tip 2: Zet je beste verkoopteam in op zondag!

De zondag is als verkoopdag al een decennium aan waarde aan het winnen. Het wordt niet alleen veel drukker op die verkoopdag, het blijkt ook dat de consument meer koopgeneigd is dan op andere dagen. De zondag is de favoriete winkeldag van de consument aan het worden en zal binnenkort in menig stad de zaterdagdrukte voorbij gaan. Met andere woorden: de portemonnee bungelt losjes in de zak op zondag en u als ondernemer hoeft op deze dag minder te doen om een goede omzet te behalen. Open zijn is een must! Kijk eens in de overtuigende statistieken hieronder.

Tip 3: Profiteer van Black Friday!

De consument laat zien dat hij nog steeds van acties houdt. Sterker nog, zijn koopgedrag wordt zo sterk beïnvloed door een superactie als Black Friday dat dat het drukste weekend van het jaar 2018 is geworden. Nog nooit zagen we zoveel shoppers op de been als in 2018. Met weer een stijging van 8 procent is vrijdag 23 november de drukste dag van het jaar geworden.

Tip 4: Open als de klant het wil!

Een andere trend is dat de consument, zowel verspreid door het jaar als verspreid door de week naar uw winkel komt. De echte pieken in drukte zijn er steeds minder. Maak niet de denkfout dat uw openingsuren op zondag moet worden gecompenseerd door minder uren doordeweeks. De klant van nu laat zien dat hij bepaalt wanneer hij komt. En als hij komt, komt hij gericht. Dat is ook gunstig voor u als retailer want uw conversie stijgt. Besteed aandacht aan elke klant op elk uur dat hij er is.

Tip 5: Ken je klant!

Kopers willen bediend worden en mocht u het niet in huis hebben: maak het de klant zo makkelijk mogelijk om toch een aankoop te doen. Via bestelling op de zuil of een online bestelling in de winkel, een emailadres of een telefoonnummer dat u belt wanneer u het wel heeft, een korting of een incentive om hem niet onverrichter zake naar huis te laten gaan. Vertrek uit uw winkel zonder aankoop is funest. De klant wil actie en wil het nu!

Ons smart retailing-team wenst u een gezond en goed 2019 toe!

Dit artikel is geschreven door Huib Lubbers, directeur van Bureau RMC. Al meer dan 30 jaar werkt RMC aan toekomstbestendige winkels en winkelgebieden. Met een verleden in retail en kennis van big data verbetert RMC de strategie van iedere winkel en elk winkelgebied.Met de CityTraffic-methode meet RMC 24/7 de drukte in meer dan 100 binnensteden in Nederland en België.

Homepagefoto: Hoog Catharijne. Credit: FashionUnited
Grafiek ‘Gemiddelde weekverhouding’ van Bureau RMC.

2019
Black Friday
Bureau RMC
Koopzondag
Openingstijden
passanten
smart retailen
webrooming
Winkelstraat
zondag