Vier vragen aan retail nieuwkomer MSCH Copenhagen
bezig met laden...
Amsterdam, Zwolle en binnenkort ook Haarlem: binnen enkele weken is Moss Copenhagen zichtbaar geworden in de Nederlandse winkelstraten met eigen winkels. Het Deense damesmodelabel heeft de focus gelegd op Nederland als eerste markt buiten Denemarken. FashionUnited stelt vier vragen aan Rasmus Hjort Kold Skovsgaard, internationaal retail en e-com manager van MSCH Copenhagen.
Vandaag wordt de opening van de eerste Nederlandse winkel in Amsterdam gevierd. De Nederlandse plannen zijn om vier tot zes winkels binnen een jaar te openen. Over welke locaties hebben we het dan?
Amsterdam is inderdaad halverwege april open gegaan en onze tweede locatie, in Zwolle, is afgelopen donderdag open gegaan. De vestiging in Haarlem gaat op 14 juni open. Daarna gaan we kijken naar mogelijkheden in Utrecht, Eindhoven, Maastricht en zelfs in Amersfoort. Dat willen we binnen een jaar doen, maar dat ligt natuurlijk ook aan de contracten en de locaties,” vertelt Hjort Kold Skovsgaard tijdens een telefonisch gesprek met FashionUnited. “We willen daarnaast ook een tweede locatie in Amsterdam.”
Hoe is het merk ontvangen tot nu toe, want jullie waren in Nederland al aanwezig door middel van retailers?
”We stonden in 2016 voor het eerst op de Modefabriek en daar werd meteen al grote interesse getoond voor het merk. We zien dat de Scandinavische stijl hier heel erg leeft. Veel retailers op de Modefabriek kenden ons bijvoorbeeld al van de beurzen in Kopenhagen en hadden daar al eerder orders geschreven.”
”De Nederlandse markt en de Deense markt is erg hetzelfde. We merken dat de Nederlandse klant vraagt om meer prints en meer kleur, maar daarnaast verschilt de collectie in Nederland niet veel van de collectie die in Denemarken hangt. Als we kijken naar groothandel, is Nederland voor ons het best presterende land. Daarom hebben we besloten ons eerst te focussen op Nederland, als markt buiten Denemarken.”
Op wat voor manier zijn de Nederlandse winkels anders vergeleken met de winkels in Denemarken en de winkel in Noorwegen?
“Maar weinig items zijn exact hetzelfde in alle winkels, in Nederland of internationaal. De logo’s zijn hetzelfde en de kledingrekken zijn hetzelfde, maar daar houdt het vaak mee op. Het is geen doel op zich om alleen maar verschillende winkels te hebben, maar we willen kijken naar de omgeving waarin we ons merk zetten. We willen altijd zoveel mogelijk gebruik maken van de kenmerken van de locatie: de vloer, de muren, et cetera. De rest, het interieur vooral, wordt aangevuld met vintage items uit winkels en rommelmarkten,” aldus Hjort Kold Skovsgaard. “Dat is ook een reden waarom we niet in één keer 30 winkels kunnen openen, omdat er dan iemand permanent op rommelmarkten moet lopen. Op dit moment zou ik dat dan zijn,” lacht Hjort Kold Skovsgaard.
Zijn er plannen om op meer Nederlandse modebeurzen te staan?
”Na onze eerste keer op Modefabriek hebben we er altijd gestaan, maar we zijn niet van plan om ook op andere beurzen te staan. We hebben bijvoorbeeld geen agent in Nederland, we hebben niet het doel om bij 500 retailers in Nederland te liggen. Als we bij 100 goede winkels aanwezig zijn, dan zijn we tevreden. We willen een mix van retail en groothandel. Dat was ook een van de redenen waarom we een winkel in Zwolle hebben geopend. Daar hadden we één verkooppunt. Als we daar al drie of vier zouden hebben, zouden we dat niet hebben gedaan.”
Over MSCH Copenhagen
MSCH Copenhagen is in 2010 opgericht in Kopenhagen, Denemarken. Het damesmerk staat bekend om de Scandinavische basics die ‘met liefde en aandacht voor vakmanschap en authenticiteit’ zijn gemaakt. De basic collectie wordt aangevuld door trenditems die geïnspireerd zijn door Kopenhagen streetstyle. Het merk brengt zes collecties per jaar uit. MSCH Copenhagen is internationaal bij 400 multibrand winkels te vinden.
Beeld: MSCH Copenhagen