Winkels die de zintuigen van de consument op de juiste manier weten te prikkelen kunnen rekenen op een omzetstijging van 10 procent, zo schrijft Mood Media in een persbericht. Dat blijkt uit een gedragsonderzoek dat in Nederland werd uitgevoerd in opdracht van de internationale aanbieder van in-store mediaoplossingen ter verbetering van de klantbeleving.

Het bedrijf publiceerde eerder deze week de bevindingen van het rapport “Quantifying the Impact of Sensory Marketing”, waaruit blijkt dat consumenten zeer positief reageren op zintuigelijke marketing. Zo zou het gebruik van digitale beeldschermen, geur en muziek ervoor zorgen dat shoppers gemiddeld bijna zes minuten langer in een winkel blijven.

Het onderzoek werd in twee fases uitgevoerd in een filiaal van sportretailer Intersport. In de fase ‘zintuigen aan-fase’ werden alle sensorische elementen aangezet, waaronder muziek en de geur van vers gemaaid gras. In de ‘zintuigen uit-fase’ werden deze sensorische elementen achterwege gelaten. De resultaten werden toen vergeleken met drie ‘Intersport-controlewinkels’ die normaal bleven functioneren.

Uit dit onderzoek bleek onder andere dat consumenten meer producten (+4 procent) en duurdere producten (groei in waarde van 6 procent) kopen als zintuigelijke elementen in de winkel aanwezig zijn. Geur is ook een effectief marketingmiddel, maar nog effectief als het op een specifieke afdeling van de winkel wordt gebruikt. Zo werkte het vooral goed in de ‘voetbalzone’; de omzet steeg in de Intersport-testwinkel in Amsterdam met 26 procent ten opzichte van de voetbalafdelingen van andere Nederlandse filialen. Ook interessant is dat de emoties van consumenten 50 procent meer worden geprikkeld als ze een product kunnen aanraken.

”Uit eerdere research weten we dat 78 procent van de consumenten aangeeft dat de prettige sfeer een belangrijke reden is om een fysieke winkel boven een webwinkel te verkiezen,” zegt Wim van der Stelt, Sales Director Benelux van Mood Media. “In een nieuwe samenwerking met Walnut Limited ontwikkelden we een neuromarketingonderzoek dat aantoont hoe shoppers primair reageren op specifieke sensorische ervaringen. De resultaten spreken voor zich.”

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN