Trendseminar: drie praktische inzichten van Els van Niekerk en Christine Boland

Wie ooit naar een trendseminar is geweest, of überhaupt een seminar van enige soort, weet dat veel informatie wordt gedeeld tijdens dit soort evenementen. Dit was ook het geval tijdens de trenddag georganiseerd door Appletizer op 11 juni. Lidewij Edelkoort (dat verslag lees je hier), Els van Niekerk en Christine Boland gaven allemaal hun visie voor de toekomst. Nu het tijd heeft gehad om te bezinken, zetten we een aantal praktische inzichten uit de trendseminars van Els van Niekerk en Christine Boland op een rij.

1. Duurzaamheid: Ga voor impact en pak eerst bestsellers aan

Van buzz woord naar een ingebakken onderwerp. Duurzaamheid wordt natuurlijk aangehaald als het gaat over de toekomst. Waar duurzaamheid bij start-ups vaak in het dna verweven zit, of tenminste de intentie om duurzaam te zijn, is het bij bedrijven of ondernemers die langer actief zijn soms moeilijker om dit te verwerken in het dagelijkse leven van het bedrijf. Grootste plannen worden aangekondigd die soms pas tegen 2050 het doel hoeven te bereiken. Maar waarom niet kleiner beginnen met een grote impact? De tip van Els van Niekerk; begin met je bestsellers. Een duurzame aanpak introduceren met een nieuw product is natuurlijk een goed begin, maar daar kan het een tijd duren voordat het bekendheid onder de consument vergaard. De bestseller hebben bewezen dat ze worden verkocht, dus ook het aanpakken van deze items hebben een groot effect op de output van het bedrijf. Dus ga voor de impact.

Trendseminar: drie praktische inzichten van Els van Niekerk en Christine Boland
Beeld: Omoda, credit: Blanca Heise voor FashionUnited

2. Retail: Maak winkelen privé en ‘verzacht’ het interieur van de winkel

Na een periode van stabiliteit is er nu een periode van verhoogde stress en depressies aangebroken, zo vertelt Van Niekerk. De wereld verandert op hoog tempo en er wordt steeds meer geëist van de mens. Door technologie is er niet maar één realiteit, maar nog vele anderen. Niet voor niets kan dit heel overweldigend zijn. Als reactie zien we dat mensen op zoek zijn naar rust en zingeving.

In de retail is het dan ook belangrijk een ‘veilige omgeving' te creëren. Denk bijvoorbeeld aan privé hoeken of, voor het gevoel, afgeschermde gedeelten in het winkelconcept. Verzacht de omgeving door bijvoorbeeld zachte stoffen zoals fluweel te gebruiken en materialen met een warme uitstraling zoals hout. Hierdoor wordt winkelen voor het gevoel meteen een stuk plezieriger, aldus de trendwatcher.

Het creëren van privé hoeken in winkels kan bijvoorbeeld gedaan worden door een scheiding van een ruimte door middel van gordijnen, maar ook de ronde stellages die zijn gemaakt voor de Omoda winkel aan het Museumplein zijn een goed voorbeeld. Achterin de winkel zijn kleine ruimtes gecreëerd die doen denken aan een inloopkast, zo vertelde Studio Piet Boon tijdens een winkelbezoek aan FashionUnited. Ook in de nieuwe Hermès winkel in de PC Hooftstraat zijn kleinere ruimtes gecreëerd door middel van afscheidingen om een meer privé gevoel te geven. Dit was een duidelijke behoefte vanuit de klant, zo meldde Florian Craen, uitvoerend vice president sales en distributie van Hermès destijds tegen FashionUnited.

3. Merk: Focus je op wat techniek niet heeft: zintuigen

Els van Niekerk zegt eerder op de dag dat er eerder een angst heerste voor technologie, maar dat nu steeds duidelijker wordt dat technologie niet de taken zal overnemen, maar ons zal ondersteunen bij deze bezigheden. Christine Boland gaat nog eens verder in op de invloed van technologie op het (bedrijfs)leven. Ja, er zullen dingen zijn die techniek zal overnemen, maar daarom is het des te belangrijker om te bieden wat technologie niet kan bieden. Technologie heeft geen zintuigen en kan geen zintuiglijke ervaring bieden. Design neemt deze plaats in door de zintuigen te verlengen en de ervaringen te veranderen. Want hoe smaakt de kleur blauw en welke kleur heeft muziek. Deze tip koppelt op een manier terug naar tip twee, want ook hier gaat het om een zintuiglijke ervaring zoals het interieur van een winkel dat ‘zacht en warm is’.

Het doet denken aan de consumententrend die Pernille Kok-Jensen vorig jaar op Modefabriek aankondigde; zintuiglijke fetish. Het gros van de bevolking zit meer en meer gekluisterd aan beeldschermen, waardoor de behoefte ontstaat voor bewuste ervaringen die de ogen rust geven en juist andere zintuigen prikkelen, zo zei ze destijds.

Beeld: Pexels

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN