• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Preview Women SS26 laat het dilemma zien: Kiezen in tijden van overvloed

Preview Women SS26 laat het dilemma zien: Kiezen in tijden van overvloed

Door Susan Zijp

bezig met laden...

Scroll down to read more
Beurzen|Verslag
Lacoste, Coster Copenhagen CC Heart en Cycleur De Luxe op Preview Women Credits: FashionUnited

Ondanks de tropische temperaturen op maandag 30 mei werd de vrouwenmodebeurs Preview Women in Nieuwegein druk bezocht. Bezoekers werden verwelkomd door een glimlachende medewerker van het handelsplatform Cast. Er werd een menukaart overhandigd vol met gratis hapjes en drankjes – iets waar de beurs om bekendstaat. Van croissants tot Koreaanse-stijl gefrituurde kip, van fruitwater tot prosecco: de keuze was uitgebreid. Eenmaal binnen volgde de échte keuzestress: de SS26-producten van meer dan tweehonderd dameskledingmerken.

Bewezen bestsellers centraal

Bloemen zijn al seizoen na seizoen een grote hit in de damesmode. Karin Otten van AKF Agency laat FashionUnited bij de stand van A-View drie tops in verschillende kleuren met geborduurde bloemen zien. “We zijn al begonnen met het aannemen van SS26-orders en deze items hebben zich al bewezen,” bevestigt ze, terwijl ze samen met haar collega de drie laat zien. A-View is actief in Nederland, België, Denemarken en Noorwegen. Naast A-View vertegenwoordigt het agentschap ook Coster Copenhagen en La Rouge, beide met een brede internationale afzetmarkt.

A-View Credits: FashionUnited / Susan Zijp

Het Deense merk Soaked, onderdeel van de DK Company, zet eveneens in op bewezen bestsellers. Ieder seizoen krijgt een item net een andere twist. Iedere stijl is verkrijgbaar in meerdere kleuren, pasvormen en met toegevoegde details. Jolien Denekamp-Schouten, salesmanager bij Soaked voor de Benelux, merkt dat vooral de nieuwe waistcoat-blazer goed ontvangen wordt. Zelf draagt ze een beigekleurige blazer. Nieuw is dat men deze kan aanpassen in lengte. “Met zes levermomenten per jaar is het belangrijk om steeds te vernieuwen in kleur, materiaal en details,” aldus Denekamp-Schouten.

Röling Import, al sinds 1968 actief in de Benelux, vertegenwoordigt het Franse merk Grace & Mila sinds kort. “Een toegankelijk en commercieel merk dat perfect inspeelt op de grote trends,” zegt commercieel directeur Nina Dzjaboea trots. De SS26-collectie bevat inderdaad vrijwel alle grote trends – van de trendkleur Blue Aura tot aan de preppy-stijl.

Grace & Mila Credits: FashionUnited / Susan Zijp

Aandacht voor duurzaamheid

Waar sommige merken op de beurs nieuwe variaties op bestaande trends laten zien, kiezen anderen juist voor eenvoud. Een goed voorbeeld is te vinden bij de stand van de Italiaanse breispecialist Daniele Fiesoli, vertegenwoordigd in de Benelux door Canip Simsek, eigenaar van het modeagentschap Studio C Company. Daar valt op dat functionaliteit centraal staat in de vrouwenmodecollectie. De kleuren van hun SS26-collectie zijn ingetogen: wit, grijs en blauw. Er is keuze uit “dry-knit” en “cool-knit”. De laatstgenoemde heeft een verkoelend effect op het lichaam. De dry-knit-stoffen voeren vocht af.

Ook het Duitse merk Givn Berlin, voorheen bekend als Stoffbruch, focust zich voor SS26 op de prestaties van stoffen en niet zozeer op goedverkochte trends. Wholesale manager Mitch Spil vertelt: “We werken veel met linnen en biologisch katoen en zijn GOTS-gecertificeerd.” De collectie van Givn Berlin spreekt vooral retailers aan die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, bevestigt Spil.

Keeling, een merk dat eveneens wordt vertegenwoordigd door Studio C Company, sluit hierop aan. Het merk biedt verschillende kleurrijke basics aan die zijn geverfd met een innovatieve textielverftechnologie. Keeling claimt 93 procent minder water en 84 procent minder elektriciteit te verbruiken met het gepatenteerde verfproces genaamd "Clean Color Tech". De verftechniek zorgt er bovendien voor dat geen enkel item er hetzelfde uitziet. Door het handmatige wasproces is elk item net iets anders.

De stand van Keeling op Preview Women Credits: FashionUnited

De keuzeparadox

Er is keuze in overvloed op de SS26-editie van Preview Women. Voor inkopers is het een uitdaging om een passende collectie samen te stellen – vooral omdat de consument door de hoeveelheid opties steeds veeleisender wordt. “Mijn kleine teen verdwijnt in deze sandaal!” roept een bezoeker grappend tijdens het passen. Een luchtige opmerking, maar eentje die de kern raakt: terwijl mode steeds meer biedt, worden klanten moeilijker tevreden te stellen.

CAST
Damesmode
Preview
Preview Women
SS26
Womenswear