(advertentie)
(advertentie)
4 procent meer omzet voor De Bijenkorf in 2016

De Bijenkorf heeft in 2016 haar omzet met 4 procent zien groeien. De operationele winst steeg maar liefst 39 procent, van 10,6 miljoen naar 14,7 miljoen euro. Volgens het luxe warenhuis waren de resultaten te danken aan de versnelde uitrol van de premium experience strategie, die in 2013 geïntroduceerd werd.

Zowel de omzet vanuit de fysieke winkels als e-commerce droegen bij aan de stijging. Het nettoresultaat werd niet bekendgemaakt. Volgens CEO Giovanni Colauto is de premium experience strategie ‘bewezen succesvol’. “Wij investeren volop in merken, service en winkelbeleving en dat wordt door veel van onze klanten gewaardeerd,” zegt Colauto in een persbericht.

Het aantal bezoekers steeg ook in het afgelopen jaar. “In 2016 is het aantal bezoekers met 2 procent gestegen. De Nederlandse consument vormt de belangrijkste klantgroep en is goed voor 90 procent van de omzet. Onder hen meten wij ook de klanttevredenheid en die is vorig jaar 20 procent gestegen. Een mooi bewijs dat de consument onze keuzes waardeert,” aldus de CEO.

4 procent meer omzet voor De Bijenkorf in 2016

De Bijenkorf dankt winst aan combinatie van segmenten en multichannelaanpak

Colauto zegt dat de groei te danken is aan de combinatie van het hogere premium segment en het luxe segment. “Als de Bijenkorf willen we onderscheidend zijn en een bijzondere winkelervaring bieden qua service en merken. Ieder jaar vernieuwen wij 10 procent tot 15 procent van ons merkenaanbod. Zo hebben we recentelijk merken als Suitsupply, See by Chloé, Nikkie en Corneliani geïntroduceerd,” vertelt hij. “In het hogere, premiumsegment en in het luxe segment hebben we de afgelopen jaren de sterkste groei gerealiseerd. Deze mix werkt, want klanten kopen door de prijssegmenten heen en maken hun eigen combinaties. Binnen het assortiment hebben we zowel Nederlandse als internationale merken.”

Een belangrijk onderdeel van de positieve resultaten is de multichannel aanpak. De webwinkel groeide in 2016 het hardste van alle verkooppunten en is ‘goed winstgevend’. Het online merkenaanbod is het afgelopen jaar ook uitgebreid. De verkoop via tablets groeide met ‘tientallen procenten’ en de Belgische webshop werd populairder in België. De Bijenkorf breidde het serviceaanbod ook uit met persoonlijk stijladvies, dat klanten kunnen ontvangen via social media, telefoon en email. Deze service zal in het komende jaar nog verder ontwikkeld worden, laat De Bijenkorf weten.

4 procent meer omzet voor De Bijenkorf in 2016

Het warenhuis houdt de service hoog in het vaandel en blijft investeren in haar medewerkers, met een intensief opleidingsprogramma dat zich richt op service, vakkennis en persoonlijke ontwikkeling. De afgelopen jaren is het trainingsbudget met ‘enkele miljoenen’ verhoogd. Colauto: “De investering in onze mensen, leidt tot meer betrokken medewerkers en dat vertaalt zich in meer tevreden klanten, een win-winsituatie dus.”

In 2016 investeerde De Bijenkorf 35 miljoen euro in grote projecten, zoals de verbouwingen in verschillende filialen. Zo kreeg de vestiging in Utrecht een nieuwe gevel en kwam er een nieuwe verdieping bij en werd de tweede fase van de parterre in Amsterdam afgerond. In Den Haag werd er een geheel nieuw restaurant opgeleverd. Dit jaar verbouwt De Bijenkorf de parterres in de winkels in Utrecht en Rotterdam.

Beeld: De Bijenkorf