• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Costes doet het beter dan The Sting

Costes doet het beter dan The Sting

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Costes, het zusje van modeketen the Sting, heeft al in het jaar na de oprichting winst gemaakt. De keten rapporteerde een winst van 205.000 euro. Dat meldt Retailnews op basis van de jaarrekening.

In oprichtingsjaar 2013 werd er nog 647.000 euro verlies geleden. Maar de keten trok het snel recht; tussen 2013 en 2014 steeg de omzet van 5,3 naar 21,6 miljoen euro. Ook is het aantal winkels uitgebreid naar 22 vestigingen. In 2015 kwamen er maar liefst 5 winkels van Costes bij. Dat kon gerealiseerd worden door een extra lening van 2 miljoen euro, die gebruikt is om de groei te financieren.

Het succes van Costes smaakt naar meer, en de ambities liggen dan ook verder dan de Nederlandse grenzen. Binnen 2 jaar wil Costes winkels openen in Europa, waarbij België en Duitsland op dit moment het meest in het vizier zijn.

The Sting, het grote broertje van Costes, deed het overigens een stuk slechter. In maart werd bekend dat de keten al twee jaar verliezen boekt en in 2013 en 2014 dieprode cijfers schreef. The Sting rapporteerde volgens Quote in 2013 een verlies van in totaal 13,5 miljoen euro. Het jaar daarop verbeterde het bedrijfsresultaat licht met 33 procent tot 9 miljoen euro in de min, met dank aan een belastingmeevaller. Ook met de omzet ging het niet al te best: over de jaren 2013 en 2014 liep de omzet met bijna 5 procent terug van 239 miljoen euro naar 230 miljoen euro. De operationele kasstroom halveerde tot 4,2 miljoen euro.

Momenteel ontwikkelt The Sting een nieuwe formule, die zich waarschijnlijk speciaal richt op mannenmode. Er zijn nog geen details bekend over het nieuwe concept.

Lees ook: Costes wil blijven verrassen: uiteindelijk ook buiten Nederland

Beeld: Facebook Costes

Costes
The Sting