• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Costes ziet winst verviervoudigen en The Sting zit nog in het rood

Costes ziet winst verviervoudigen en The Sting zit nog in het rood

Door Anne Buis

21 feb. 2017

Business

Kledingketen Costes heeft een positief jaar achter de rug. De winst van het zusje van The Sting vervierdubbelde in een jaar tijd. The Sting zelf rapporteerde nog een verlies, maar dat was wel bijna de helft van het verlies uit 2014. Dat blijkt uit de jaarrekeningen van 2015, die zijn ingediend.

Costes rapporteerde een winst van zo’n 845.000 euro. Dat is vier keer zoveel als in 2014, toen de winst nog uitkwam op een bedrag van circa 205.000 euro. De omzet van Costes bedroeg 29,2 miljoen euro, tegenover 21,6 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 1,7 miljoen euro, terwijl dat in 2014 nog 895.000 euro was.

The Sting boekt verlies van 5,8 miljoen euro in 2015

The Sting doet het minder goed. De winkelketen boekt nog steeds verlies, namelijk 5,8 miljoen euro. Daarentegen is het verlies wel minder groot dan vorig jaar, toen stond de keten 9 miljoen euro in het rood.

De omzet van The Sting kwam uit op 218 miljoen euro, terwijl dat een jaar geleden nog 230 miljoen was. Nederland is daarbij de meest omzetgenererende markt met een omzet van 185 miljoen euro. Duitsland en Groot-Brittannië rapporteerden omzetten van respectievelijk 11,4 miljoen euro en 10,9 miljoen euro. Dat is in beide landen minder dan een jaar geleden; toen boekten de landen nog 17 miljoen euro en 11,3 miljoen euro aan omzet. Ook de Belgische markt rapporteerde minder omzet; 11,4 miljoen euro tegenover 17,1 miljoen euro in 2014. De verliezen van The Sting waren vooral het gevolg van de lancering van de webshop en de sluitingen van verliesgevende winkels in Groot-Brittannië en Duitsland, waar 6 miljoen euro werd afgeschreven. Het kostte de keten ook 5 miljoen aan ontslagen en het afkopen van huurcontracten.

In een vooruitblik op de jaarcijfers liet The Sting-eigenaar Herman Franzen al aan het FD weten dat er in het nieuwe jaar (2016) een voorlopige winst van 4 miljoen euro voor The Sting wordt verwacht. Dankzij de winst wil hij 20 miljoen euro investeren in nieuwe en bestaande Sting-winkels. Inmiddels zijn alle Nederlandse winkels winstgevend, liet CFO Roger van Biljouw in hetzelfde artikel weten.

Inmiddels ligt er een groeiplan waarbij de omzet van 250 miljoen euro in 3 jaar door moet groeien naar 400 miljoen euro. De modegroep gaat de huidige winkels een opfrisbeurt geven. De keten heeft nu 86 winkels, waarvan 55 in Nederland. “Tussen eind 2015 en 2019 worden alle winkels verbouwd. Daarna hebben ze 15 tot 20 procent meer omzet,” aldus Franzen.

”The Sting boekt 4 miljoen euro winst in 2016”

In het nieuwe jaar wordt er ook hard gewerkt aan de lanceringen van nieuwe winkelketens. Begin februari werd bekend dat The Sting in het najaar 7 winkels gaat openen onder de naam Distrikt Nørrebro, naar het gelijknamige merk dat al bij de kledingketen verkocht wordt. De nieuwe keten verkoopt ‘basic kleding, maar ook van het soort dat je naar je werk aan kunt’.

Tevens wordt Costes uitgebreid met de nieuwe mannenketen Costes Men en zullen er ook gecombineerde Costes-winkels open gaan. De gewone Costes-filialen moeten dit jaar groeien van 23 naar 40 vestigingen. Daarna zullen er nog maximaal 10 geopend worden.

Beeld: Facebook The Sting

Costes
The Sting