‘Helft Nederlandse kledingbranche in 2018 aangesloten bij textielconvenant’

Twee jaar na het ondertekenen van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel neemt al tussen de 42 en 45 procent van de Nederlandse kledingbranche deel. Dit meldt de organisatie in een persbericht over de vooruitgang.

Bij de start in 2016 ondertekenden 56 deelnemers waaronder MS Mode, America Today, Miss Etam, Steps, WE Fashion, De Bijenorf, Sting, Vanilia, Hema, Coolcat, Zeeman en Wehkamp, het convenant. Dit aantal is inmiddels gestegen naar 79 merken. Hierdoor komt de organisatie dichtbij de doelstelling om in 2018 een marktdekking van 50 procent te realiseren. Naar verwachting van de organisatie gaat dit dit jaar ook lukken.

Sinds 2017 geven deelnemende bedrijven jaarlijks gegevens over hun productlocaties vrij die worden gedeeld op de website van het convenant. Het aantal locaties dat is weergeven staat op 4268. De aangesloten merken produceren in Europa, Azië, Africa en Zuid-Amerika. Op de kaart is te zien dat de bedrijven veruit het meest produceren in China (1593), Turkije (561), India (449), Bangladesh (383) en Portugal (186). "De flinke stijging in aantal productielocaties komt doordat meer bedrijven deelnemen aan het convenant en bedrijven daarnaast meer onderzoek hebben gedaan naar hun productlocaties,” aldus het bericht. “Dit is een goede stap naar transparantie, bedrijven kunnen door meer zcht in de keten beter handelen op de geïnventariseerde ririsco’s. NGO’s en vakbonden kunnen met deze lijst via hun partnerorganisaties meer zicht krijgen op de arbeidsomstandigheden in productielocaties en dit aankaarten binnen het convenant.”

Hoewel de lijst openbaar is, zijn de fabrieken niet terug te leiden naar de retailers, volgens SER vanwege concurrentiegevoelige informatie. "Je wil niet dat je concurrent erachter komt dat je ergens een fantastische fabriek hebt ontdekt,” stelde Hupperts tegenover NOS, vorig jaar.

Convenant Duurzame Kleding en Textiel maakt resultaten tweede jaar bekend: 79 aangesloten Nederlandse bedrijven

Nieuw binnen de convenant is de inventarisatie van de materialen die bedrijven gebruiken en de mate van duurzaamheid hiervan. Katoen bleek het meest gebruikte materiaal waarvan 56 procent regulier katoen is en 44 procent duurzaam katoen. Vanaf komend jaar zullen deelnemers van het convenant ook individueel bekend maken wat de grootste risico’s zijn in de fabrieken waar zij produceren en hoe zij hier mee om gaan in hun beleid. Deelname aan de convenant mag dan vrijwillig zijn, maar niet vrijblijvend. De inspanningen van bedrijven wordt namelijk beoordeeld.

Het convenant, dat ondersteunt wordt door de Sociaal-Economische Raad (SER), uit zich positief over de resultaten aan het einde van het tweede jaar “Bedrijven zetten stappen richting transparantie in hun keten en hoe zij risico's aanpakken,” aldus voorzitter van het convenant, Pierre Hupperts, in het bericht. “Ook zijn er projecten gestart op het gebied van bijvoorbeeld vrijheid van vereniging en preventie van kinderarbeid. Partijen in het convenant zijn echter ook realistisch: Nederland is een relatief kleine speler op de wereldmarkt en de problemen zijn groot.” De Nederlandse textielmarkt omvat slechts 1 procent van de wereldmarkt. Het convenant is daarom begin dit jaar een samenwerking aangegaan met de Duitse Bündnis für nachhaltige Textilien. Uiteindelijk wil het convenant in 2021 80 procent van de Nederlandse kledingbranche aangesloten hebben, zo is te lezen op de website van SER.

Beeld: Pexels

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN