Zo’n 65 Nederlandse bedrijven zetten zich samen met vakbonden, maatschappelijke organisaties en de overheid in om de internationale keten te verduurzamen. Dat zijn tien bedrijven meer, dan bij het tekenen van de Convenant Duurzame Kleding en Textiel, anderhalf jaar geleden, zo is te lezen in de eerste jaarreportage van het convenant. Volgens de Sociaal-Economische Raad (SER), die het convenant faciliteert, heeft 36 procent van de Nederlandse kledingsector zich bij het convenant aangesloten.

"Een van de resultaten van het afgelopen jaar is een productielocatie lijst die inzichtelijk maakt waar bedrijven hun producten vandaan halen," zo stelt Pierre Hupperts, voorzitter Convenant Duurzame Kleding en Textiel, in het verslag. "Ook is er een duurzame materialengids verschenen. Er zijn trainingen georganiseerd, oplossingen besproken en vele gesprekken gevoerd tussen de convenantpartners en met vakbondsleiders uit productielanden. Bovendien hebben alle bedrijven een plan van aanpak gemaakt voor de risico’s die zij in hun keten hebben geïdentificeerd. Verschillende bedrijven hebben op basis daarvan al acties ondernomen," aldus Huppers.

Textielconvenant: 65 aangesloten Nederlandse bedrijven, zes misstanden gemeld

Voor de bestrijding van misstanden in de wereldwijde kledingindustrie zijn bij het Nederlandse Convenant Duurzame Kleding en Textiel het afgelopen jaar zes zaken gemeld. Volgens NOS is een geval in Myanmar inmiddels opgelost en wordt aan andere zaken in onder meer Turkije en Indonesië nog gewerkt.

Hoewel Hupperts zich in het rapport tevreden uitlaat over de eerste resultaten, stelt de voorzitter dat er nog genoeg te doen is. "We beseffen dat de behaalde resultaten mooi zijn, maar meer tijd en meer samenwerking is nodig om de wereldwijde textielsector te veranderen. In Nederland en internationaal. Daar willen we met dit convenant aan bijdragen," aldus Hupperts.

De non-profit organisatie Schone Kleren Campagne reageert aarzelend op de eerste resultaten van het convenant.

Textielconvenant: tot nu toe zes misstanden gemeld

Begin juli, iets meer dan een jaar na het sluiten van het convenant, waren ruim 3100 productielocaties van Nederlandse winkelketens als Zeeman, de Bijenkorf en We Fashion in kaart gebracht . Door de lijst kan de Sociaal-Economische Raad (SER), die het convenant ondersteunt, bij klachten over de omstandigheden in deze textielfabrieken, precies achterhalen welke retailers er zaken doen en deze erop aanspreken.

Totaal zijn de productielocaties van 64 bedrijven, verspreid over Europa, Afrika en Azië in kaart gebracht. Ze produceren 80 merken, die samen een omzet van 4 miljard euro realiseren. Uit de lijst blijkt dat veel Nederlandse textielketens kleding laten maken in fabrieken in China, Turkije, India en Bangladesh.

Hoewel de lijst openbaar is, is niet inzichtelijk welke fabriek precies aan welke retailer levert, volgens SER wegens concurrentiegevoelige informatie. “Je wil niet dat je concurrent erachter komt dat je ergens een fantastische fabriek hebt ontdekt", legt Hupperts uit aan NOS.

In een reactie op de jaarrapportage roept Schone Kleren Campagne merken op hun productielocaties openbaar maken, zodat ook consumenten zien waar de kleding precies vandaan komt.

Ook moeten kledingmerken volgens Schone Kleren Campagne meer doen. “Zij moeten weten wat er speelt in de fabrieken en een plan hebben om misstanden op te lossen. Dat zien we in de jaarrapportages niet terug; maar 18 procent van de bedrijven heeft een plan om dit soort zaken aan te pakken," aldus de non-profit organisatie.

Volgens het SER hebben van 68 van de 65 bedrijven die hun handtekening onder het convenant hebben gezet, een plan van aanpak ingediend.

Over het Textielconvenant

Het convenant is een brede coalitie van bedrijven en andere organisaties. Samen zijn zij aan de slag om de keten te verduurzamen en misstanden zoals uitbuiting, dierenleed of milieuschade te voorkomen. In juli 2016 is dat vastgelegd in het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. De aanleiding voor het convenant is de ramp in fabriek Rana Plaza in Bangladesh in 2013, waarbij 1134 mensen om het leven kwamen. Retailers als Zeeman, De Bijenkorf, Varova Fashion, America Today, Coolcat en Wehkamp zijn aangesloten bij het convenant. .

De Nederlandse textielmarkt omvat slechts 1 procent van de wereldmarkt.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN