Komt er toch een distributiecentrum van Alibaba in Nederland?
bezig met laden...
Premier Rutte heeft op 15 augustus een hoge delegatie van de online retailgigant Alibaba ontvangen om te praten over de eventuele komst van een distributiecentrum in Maastricht, dat meldt het Financieel Dagblad. De Rijksvoorlichtingsdienst heeft aan de NOS bevestigd dat het gesprek heeft plaatsgevonden maar wil niet op de details ingaan.
Het bezoek wordt door verschillende nieuwssites opmerkelijk genoemd omdat in juli Alibaba’s topman Jack Ma zich in België nog liet fotograferen met de Eerste Minister Charles Michel. De gesprekken over de bouw van een distributiecentrum in Luik zouden al in een vergevorderd stadium zijn.
NOS schrijft dat Alibaba op vijf plekken in de wereld, waaronder Dubai, Hangzhou, Kuala Lumpur en Moskou en Europa grote logistieke centra bouwen, zodat goederen mondiaal in 72 uur geleverd kunnen worden. Voor de bouw van de zes mondiale distributiecentra trekt Alibaba volgens het FD in totaal 16 miljard euro (13,8 miljard euro) uit.
Net als Luik heeft Limburg de beschikking over een internationale luchthaven, maar waar Luik ruimte heeft voor een centrum van 380.000 vierkante meter is er in Weert ruimte voor een loods van maximaal 88.000 vierkante meter. Een woordvoerder van het vliegveld Luik heeft tegenover het FD verklaard dat er na vier maanden nog steeds onderhandeld wordt. Hij zegt te hopen dat de gesprekken met de Chinezen eind oktober worden afgerond. “Mocht het zo zijn dat Alibaba zich niet in Weert vestigt, dan kunnen we evengoed tevreden zijn als ze naar een andere plek in Limburg of Belgisch Limburg gaan. Het economische effect van de vestiging van een Alibaba distributiecentrum is regio overstijgend”, verklaarde de wethouder van Weert in juni al tegenover Logistiek.nl
Als onderdeel van Alibaba’s Europese expansie opende de retailgigant in 2016 een kantoor in Amsterdam. Vanuit het kantoor in Amsterdam begeleidt Alibaba Group nationale en lokale merken, retailers en overheidspartijen uit de Benelux naar de sterk groeiende Chinese consumentenmarkt, waar veel behoefte is aan kwalitatief hoogwaardige internationale producten.
Beeld: Alibaba