Modezaak Gerry Weber in crisis: herstelrapport wordt opgesteld

Gerry Weber International AG is zich aan het voorbereiden op een reorganisatie. In een ad-hocrelease, uitgestuurd afgelopen vrijdagavond, kondigt het bedrijf aan dat het een herstelrapport laat opstellen. Uit eerder gerapporteerde cijfers bleek dat het bedrijf de eerste negen maanden van dit boekjaar kampte met flinke omzet- en winstdaling. Gerry Weber heeft nu opdracht gegeven een onafhankelijke adviseur een herstructureringsadvies te laten schrijven.

Een dergelijk rapport wordt door bedrijven in financiële moeilijkheden voorgelegd aan hun kredietverstrekkers om hun situatie en geplande reddingsoperaties te documenteren. Het herstructureringsrapport zal naar verwachting midden oktober 2018 beschikbaar worden gesteld en met de commissie worden besproken waarna het bedrijf het advies openbaar zal maken.

Aandelenkoers Gerry Weber daalde maandag met meer dan 24 procent

De groep heeft iets langer dan een week geleden zijn aandeelhouders de tegenvallende resultaten van de eerste negen maanden van het boekjaar overhandigd. De omzet daalde in de eerste negen maanden met 7,3 procent naar 575,1 miljoen euro. Het EBITDA kwam neer op 31 miljoen in vergelijking met 36,1 miljoen in de eerste negen maanden van het vorige boekjaar . Beleggers reageerden geschokt op het slechte nieuws: op maandagochtend stortte de aandelenkoers bijna een kwart in. Op die manier zet de aanhoudende neerwaartse trend zich voort. Aan het begin van het jaar was een aandeel van Gerry Weber 9,2 euro waard, deze staat op dit moment op 3,26 euro.

Eerder dit jaar kondigde het bedrijf na een teleurstellend eerste halfjaar al aan het businessmodel te veranderen. Ralf Weber, CEO van Gerry Weber International AG schreef over de teleurstellende resultaten in het financiële verslag: “De niet bevredigende ontwikkeling van de omzet versterkt onze vastberadenheid om ons businessmodel aan te passen en onze transformatie verder te brengen. We hebben al significante stappen gemaakt, maar het zal tijd kosten voordat onze initiatieven resultaten zullen leveren. Op dit moment veranderen we onze manier van denken en werken fundamenteel. We willen sneller, flexibeler en moderner worden met een complete focus op onze klanten.”

Beeld: Gerry Weber Facebook