• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Nettoverlies J.Crew loopt op naar 125 miljoen dollar in 2017

Nettoverlies J.Crew loopt op naar 125 miljoen dollar in 2017

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

J.Crew Group, Inc. heeft de omzetdaling en het toenemende verlies van het eerste halfjaar iets kunnen remmen, blijkt uit het jaarrapport. Waar het nettoverlies in het eerste halfjaar nog neerkwam op bijna 150 miljoen dollar, tikte deze aan het einde van het financiële jaar toch 125 miljoen dollar aan (100 miljoen euro). In het voorgaande financiële jaar was het nettoverlies nog maar 25 miljoen dollar (20 miljoen euro).

Voor J.Crew is 2017, zoals voor vele andere merken, dan ook een transformatiejaar geweest, zo meldt CEO Jim Brett. “Met onze transformatie strategie leverden we een uitbreiding van ons brutowinstmarge en tweecijferige groei in het aangepaste EBITDA in het vierde kwartaal en in het gehele jaar,” aldus Brett in een statement in het jaarrapport. “Terwijl we nog maar aan het begin staan van onze evolutie van het J.Crew merk, gebeuren er betekenisvolle veranderingen en zien we al resultaten in ons belangrijkste segment - damesmode - dat laat zien dat onze strategie werkt.”

J.Crew Group verlies loopt op naar 125 miljoen

De omzet nam in 2017 af met 2 procent naar een bedrag van 2,37 miljard dollar (1,9 miljard euro). De daling werd voornamelijk veroorzaakt door de omzetdaling bij J.Crew. Het merk uit het portfolio van de groep zag een afname van 8 procent. In het fiscale jaar behaalde het merk een omzet van 1,849 miljard dollar (1,4 miljard euro). Het merk Madewell had echter wel een goed jaar achter de rug, maar kon de daling van de totale omzet niet tegenhouden. Het merk behaalde een omzetgroei van 23 procent naar een omzet van 421 miljoen euro (339 miljoen euro).

Beweeg over de grafiek om meer te weten te komen.

J.Crew heeft een periode met veel veranderingen achter de rug. In april vorig jaar werd bekend dat de creatief directeur, Jenna Lyons na 26 jaar zou opstappen bij het merk. Vervolgens volgde een grote ontslagronde waarbij 250 medewerkers hun baan verloren. Het was echter nog niet klaar met de opschudding van het bedrijf, want in juni stapte ook de CEO van de J.Crew Group, Inc. op. Mickey Drexler stapte na 14 jaar trouwe dienst op bij de groep. In september volgde ook nog eens het vertrek van Somsack Sikhounmuong, hoofd van ontwerp sinds het vertrek van Lyons, na vijf maanden bij het bedrijf. Sikhounmuong was op dat moment 16 jaar werkzaam bij de groep en werkzaam geweest bij onder andere J.Crew maar ook zustermerk Madewell.

Beeld: Madewell Facebook

J CREW
J.Crew Group Inc.
Madewell
MULTIMEDIA