Omzet De Bijenkorf groeit 12 procent mede dankzij vernieuwde winkels
bezig met laden...
De Bijenkorf heeft de omzet voor een vijfde jaar op rij zien groeien. De jaarcijfers van 2017 laten een omzetstijging zien van 12 procent, terwijl de retailmarkt een plus van 3 procent realiseerde (bron CBS). Dit laat het Nederlandse luxe warenhuis middels een persbericht weten.
Het warenhuis schrijft dat de omzetgroei in 2017 door zowel de fysieke winkels (met 8 procent groei) als de webshop (32 procent groei) werd gerealiseerd. De online groei is volgens de Bijenkorf onder andere een gevolg van de introductie van gratis verzenden voor alle klanten in Nederland en België afgelopen augustus. De Bijenkorf schrijft dat ondanks de gestegen kosten de webshop activiteiten winstgevend zijn, net als de winkels.
Hoe hoog de daadwerkelijke omzet ligt, deelt de retailer niet. De operationele winst van het modebedrijf voor afschrijvingen is in 2017 gestegen met 2,7 miljoen euro gestegen naar 38,7 miljoen (een plus van 8 procent ten opzichte van het jaar daarvoor).
De Bijenkorf: 2 procent meer bezoekers fysieke winkels en 24 procent meer bezoekers online
Het aantal bezoekers in de winkels steeg ten opzichte van 2016 met 2 procent en online met 24 procent. De Nederlandse consument blijft voor het warenhuis een belangrijke doelgroep, de groep is goed voor 90 procent van de omzet.
Het afgelopen jaar is er voor ruim 33 miljoen geïnvesteerd in de winkels en het online platform. Enkele grote projecten waren de geheel nieuwe cosmetica-afdeling in Rotterdam en voor Utrecht een herenwereld en een nieuwe cosmetica- en accessoiresafdeling. In 2018 staan nieuwe, verbouwde, afdelingen gepland voor vijf van de zeven winkels.
”Onze kracht is dat we continu vernieuwen en zo onze klanten blijven inspireren en verrassen. We investeren in merken, service en winkelbeleving. In 2017 hebben wij ook aangekondigd de huidige twee distributiecentra (online en winkels) samen te voegen tot een nieuw te bouwen distributiecentrum per medio 2019. Door het houden van een centrale voorraad kunnen we het serviceniveau verder verbeteren. Helaas betekent het wel dat we afscheid moeten nemen van 143 medewerkers werkzaam in het distributiecentrum in Woerden. Hiervoor is een voorziening opgenomen in de jaarcijfers” aldus CEO van de Bijenkorf Giovanni Colauto in het persbericht.
Beeld: De Bijenkorf Amsterdam