• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Recordomzet voor Rosada Fashion Outlet in 2016

Recordomzet voor Rosada Fashion Outlet in 2016

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Rosada Fashion Outlet boekte in 2016 een omzetstijging van maar liefst 40 procent. Dat was de grootste omzetstijging sinds de opening van het outletcentrum. Vorig jaar steeg de omzet nog met 27 procent.

Het aantal bezoekers nam met 15 procent toe. Daarnaast wist Rosada ook het aantal huurders uit te breiden. “De afgelopen jaren hebben we een succesvolle herpositionering geïnitieerd en uitgevoerd, in het gehele winkelgebied geïnvesteerd en een enorme groei doorgemaakt in zowel bezoekersaantallen, omzet per vierkante meter en bezettingsgraad”, aldus Gerben Boomsma, directeur van Stable International Outlet Management. Een verdere toelichting op de cijfers gaf het moederbedrijf niet.

Boomsma wijst het succes toe aan de forse investering in de uitbreiding van de community en binding met de klanten. “Het is mooi om te zien dat het centrum steeds populairder wordt. Bezoekers uit binnen- en buitenland zien het als een echte dag uit,” aldus de directeur.

40 meer omzet voor Rosada Fashion Outlet in 2016

Sinds 2010 heeft moederbedrijf Stable Internationaal zijn marketing-, retail- en ontwikkelingsexpertise ingezet voor het outletcentrum. Hoewel het moederbedrijf geen precieze cijfers geeft, laat Stable International wel weten dat Rosada in 6 jaar tijd de omzet zag verdubbelen. Daarnaast is het netto operationele inkomen met 288 procent gegroeid.

In 6 jaar tijd groeide het beschikbare vloeroppervlak van 15.800 vierkante meter naar 23.000 vierkante meter. De meest recente uitbreiding is medio mei 2016 opgeleverd en biedt 8.000 vierkante meter extra, dat verdeeld is over 45 nieuwe winkelpanden. Sindsdien is Rosada 1,5 keer zo groot. De omzet per vierkante meter groeide in het afgelopen jaar dan ook met 78 procent. Met het oog op de uitbreiding heeft het outletcentrum afgelopen jaar ook een nieuwe parkeergarage gebouwd, waar in totaal 900 auto’s geparkeerd kunnen worden. Daarvoor telde het outletcentrum maar liefst 28 miljoen euro neer.

De bezoekersaantallen groeiden sinds 2010 met 57 procent. Er kwamen ook steeds meer Belgische klanten naar het outletcentrum; 35 procent tegenover 12 procent zes jaar geleden. Ook werd er meer afgerekend bij de kassa. De bestedingen per bezoeker namen met 45 procent toe. De toename van het aantal klanten heeft Stable International goed weten te monitoren; de database groeide van minder dan 20.000 eenvoudige klantenrecords naar ruim 200.000 verrijkte klantenprofielen.

Rosada Fashion Outlet werd in november 2006 geopend en verkoopt restpartijen van merken als Nike, Paul Frank en S.Oliver. Jaarlijks trekt het outletcentrum 1 miljoen bezoekers. De Britse investeringsmaatschappij Resolution Real Estate Advisors heeft Rosada in 2012 overgenomen, waarna het in januari van dit jaar in handen kwam van de McArthurGlen Group. Het overnamebedrag is niet bekendgemaakt.

McArthurGlen Group bezit 22 outlets in 9 landen: Nederland, België, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Frankrijk, Griekenland, het Verenigd Koninkrijk en Canada. In Nederland is de groep al eigenaar van Designer Outlet Roermond. In 2020 de huidige eigenaar een nieuw outletcentrum openen in Zevenaar, naast verschillende nieuwe centra in het buitenland.

Beeld: Rosada Fashion Outlet, McArthurGlen Group

rosada fashion outlet