Zalando’s ‘carbon neutral’-claim op verpakkingen is misleidend, oordeelt Reclame Code Commissie
bezig met laden...
“100 percent recycled and delivered carbon neutral”, die belofte zette Zalando op zijn verpakkingen. Worden bestellingen ook echt CO2-neutraal bezorgd, vroeg Sara Dubbelman zich af. Al snel blijken er haken en ogen aan de claim te zitten en dient ze een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Wat blijkt? Zalando’s claims op de verpakkingen zijn misleidend, oordeelt de RCC.
Dubbelman noemt de claims op de verpakkingen “een absolute milieuclaim - en daarmee een hoge bewijslast”. In haar onderzoek naar bewijs waaruit zou blijken dat het pakket CO2-neutraal bezorgd zou worden of een verwijzing naar bewijs, vond ze niet. Dubbelman diende een klacht in bij de RCC, waarna ze op 6 juni met haar advocaat tegenover een advocaat van Zalando in de rechtszaal zat.
Zalando reageert in een statement op de berichtgeving:
“De regels voor en toepassing van groene claims zijn de laatste jaren veranderd en worden tegenwoordig strenger beoordeeld. Zalando steunt de ontwikkeling van deze nieuwe regel- en wetgeving.”
“Zalando heeft in 2022 (proactief) haar duurzaamheidsclaims aangepast vanwege strengere regels in Europa en nieuwe uitspraken in Duitsland. Er is daarom besloten om de claim “CO2-neutraal bezorgd” niet meer op verpakkingen te gebruiken. In 2023 is het ontwerp van de verpakkingen aangepast en wordt deze claim niet meer vermeld op nieuwe verpakkingen.”
“De foto’s in de klacht van de klager betreffen het oude verpakkingsontwerp. De huidige, vernieuwde verpakking bevat sinds half 2023 geen “CO2-neutrale” claim.”
“De Reclame Code Commissie vond de eerdere claim niet in lijn met de huidige regelgeving. Dit was ook Zalando’s opvatting en daarom is de claim in 2022/2023 vrijwillig aangepast. Daarnaast zag de Reclame Code Commissie geen reden om een verdere aanbeveling te doen, omdat zij vond dat Zalando al het nodige had gedaan om de claim te verwijderen.”
De claim werd volgens Dubbelman niet onderbouwd. “In plaats daarvan erkende Zalando het misleidende karakter en gaf aan dat de verpakkingen al voor de zitting uit de roulatie waren gehaald. Maar weer zonder bewijs dat dit ook echt is gebeurd.”
RCC oordeelt dan ook dat Zalando’s claim misleidend is. “[...] Zalando heeft geen inhoudelijk verweer gevoerd en dus ook geen bewijs van de claim geleverd. De uiting is daarmee in strijd met artikel 4 CDR, waarin is bepaald dat duurzaamheidsclaims aantoonbaar juist moeten zijn en de bewijslast daarvoor op de adverteerder rust.” De RCC vindt ook dat de claim misleidend is voor de gemiddelde consument, die er door de claim vanuit zal gaan dat de bezorging volledig CO2-neutraal wordt uitgevoerd.