Anthony Vaccarello stopt voorlopig met eigen merk

Anthony Vaccarello heeft zijn eigen, gelijknamige merk in de wacht gezet. De in België geboren ontwerper zal tijdens aankomende Parijs Fashion Week in september geen collecties van zijn eigen label tonen, om zich meer te kunnen richten op zijn nieuwe verantwoordelijkheden als creatief directeur bij Yves Saint Laurent. Dat heeft Vaccarello, die zijn eerste collectie voor Saint Laurent komende maand zal presenteren, onlangs bevestigd.

”Dit avontuur is geweldig geweest, maar ik voel nu de behoefte om me volledig te richten op dit nieuwe project,” aldus de Italiaans-Belgische ontwerper in een verklaring, waarin hij degenen bedankt die zijn merk sinds de lancering in 2008 hebben gesteund.

Anthony Vaccarello zet merk in de wacht voor nieuwe rol bij Saint Laurent

Vaccarello werd in april van dit jaar benoemd als nieuwe creatief directeur van Yves Saint Laurent, nadat hij drie jaar lang in dienst was bij Versus Versace, eerst als onafhankelijk consultant en daarna als creatief directeur. Al bij zijn aanstelling meldde Saint Laurent-moederbedrijf Kering dat Vaccarello mogelijk een pauze zou nemen van zijn eigen merk om zich te kunnen concentreren op zijn nieuwe functie.

Gedurende zijn tijd bij Versus Versace, heeft Vaccarello het ‘see now, buy now’-model geïntroduceerd. Vorig jaar bood het merk consumenten de mogelijkheid om collecties direct na de catwalkshows te kopen, wat heeft geleid tot een omzetstijging van 17,5 procent voor het bedrijf. De omzet uit retailactiviteiten verdubbelde, terwijl die uit groothandelsactiviteiten met 21,4 procent groeide.

Naast zijn rol bij Versus Versace, heeft de 36-jarige designer sinds 2008 zijn eigen label, dat bekendstaat om zijn seksualiteit gerichte collecties met onder andere mini-rokken en tops met diepe décollectes. Verder staat het merk bekend om het scherpe en asymmetrische maatwerk.

Vaccarello toont eerste collectie voor Saint Laurent tijdens Parijs Fashion Week

Vaccarrello’s eerste collectie voor Yves Saint Laurent zal tijdens de aankomende Parijs Fashion Week worden gepresenteerd. Voorganger Hedi Slimane was vier jaar lang creatief directeur bij het Franse luxemerk, waar hij onder andere bomberjacks, skinny jeans en minijurken introduceerde. Daarmee verhoogde hij de omzet van het bedrijf naar 974 miljoen euro, vergeleken met 707 miljoen euro in 2014.

Bij de aankondiging van de benoeming afgelopen april, zei Yves Saint Laurent-CEO Francesca Bellettini dat Vaccarello’s esthetiek perfect bij het modehuis past: “Anthony Vaccarello weet in zijn werk een bijna provocerende vrouwelijkheid perfect te combineren met een scherp mannelijk silhouet. Hij is een natuurlijk keus die de essentie van Yves Saint Laurent tot uiting kan brengen. Ik verheug me op een nieuw tijdperk met Anthony Vaccarello."

Beeld: Anthony Vaccarello Facebook

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN