• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Davide Renne: Het carrièrepad van de nieuwe creatief directeur van Moschino

Davide Renne: Het carrièrepad van de nieuwe creatief directeur van Moschino

Door Veerle Versteeg

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mensen

Davide Renne. Credits: Foto door Alessio Bolzoni, eigendom van Moschino.

Moschino heeft de Toscaanse modeontwerper Davide Renne benoemd tot nieuwe creatief directeur. Dit artikel geeft een overzicht van Renne's carrièrepad, van zijn studie modevormgeving in Florence tot zijn meest recente functie bij Gucci.

Renne's modetraject begon aan de Università degli Studi di Firenze waar hij van 1996 tot 1999 mode- en kostuumontwerp studeerde. In dezelfde periode ging hij naar de kunst- en designschool Polimoda, ook in Florence.

Na zijn afstuderen begon de Italiaanse ontwerper zijn carrière bij het merk Alessandro Dell'Acqua als senior designer. Hij werkte ook een jaar als creatief directeur van het ledermerk Ruffo. In 2004 trad hij in dienst bij Gucci. Sindsdien staat hij aan het roer van de creatieve leiding van Gucci als hoofdontwerper van dameskleding.

Moschino, een unieke geschiedenis en gedurfde ontwerpen

Het Italiaanse luxe modehuis Moschino werd in 1983 opgericht door Franco Moschino, zelf een alumnus van het Istituto Marangoni, die aanvankelijk schilder wilde worden.

Het merk kreeg internationale erkenning door zijn unieke en onconventionele ontwerpen en creëerde met succes een uniek designlexicon met herkenbare elementen zoals stippen, fruitprints, hartsymbolen en vredestekens.

Het staat bekend om het uitdagen van de conventies van de modewereld en presenteert camp-geïnspireerde modeshows die vaak knipogen naar artistieke stromingen, popcultuur of de eigen nalatenschap van het merk.

In 1999 werd Moschino SpA overgenomen door Aeffe Group SpA. Vandaag de dag zijn de producten van Moschino verkrijgbaar in 86 landen over de hele wereld, zowel in fysieke winkels als online. Volgens de store locator bevinden de meeste fysieke verkooppunten van Moschino zich in Europa, Azië en het Midden-Oosten.

Moederbedrijf Aeffe SpA, dat ook eigenaar is van merken als Alberta Ferretti, Philosophy di Lorenzo Serafini en Pollini, rapporteerde een geconsolideerde omzet van 162,9 miljoen euro in de eerste helft van het jaar, een daling van 7,4 procent tegen constante wisselkoersen (een daling van 7,7 procent tegen actuele wisselkoersen) ten opzichte van het voorgaande jaar.

Davide Renne, de nieuwe creatief directeur van Moschino

In 2013 werd de Amerikaanse ontwerper en alumnus van het Pratt Institute Jeremy Scott creatief directeur bij Moschino. Hij verliet het merk in maart 2023. Ook Stefano Secchi, de voormalige algemeen directeur, en Michelle Stein, de voormalige president van de Amerikaanse divisie van Moschino, verlieten hun functie. In september liet Massimo Ferretti, de voorzitter van het merk, doorschemeren dat er een nieuwe creatief directeur zou komen.

Davide Renne zal zijn rol bij Moschino officieel op zich nemen op 1 november. Hij zal de dames- en herencollecties beheren, evenals de accessoirecollecties van het Italiaanse modehuis.

Renne's uitgebreide werkervaring in de industrie, met name zijn lange periode bij Gucci, heeft van hem een opmerkelijk figuur in de modewereld gemaakt. Waarnemers uit de industrie zullen nauwlettend in de gaten houden hoe de Italiaanse creatieveling de richting van Moschino beïnvloedt.

Renne zal zijn debuutcollectie voor het merk presenteren tijdens de Milan Fashion Week in februari 2024.

Dit artikel is deels gegenereerd met een AI-tool en vervolgens bewerkt door Veerle Verteeg.

Het artikel verscheen eerder op FashionUnited.UK en is vervolgens vertaald naar het Nederlands door Sylvana Lijbaart.

Davide Renne
Moschino