• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Een nieuw tijdperk voor Celine met Hedi Slimane

Een nieuw tijdperk voor Celine met Hedi Slimane

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mensen

Paris Fashion Week heeft sinds maandag al een aantal interessante shows gehad, maar fashionista’s over de hele wereld wachten met smart op morgen, als Hedi Slimane zijn allereerste collectie voor het Franse modehuis Celine presenteert. De bekende ontwerper werd in januari aangesteld en kreeg volledig de vrije hand veranderingen door te voeren.

#CELINEBYHEDISLIMANE

Het eerste wat Slimane heeft gedaan is het wissen van alle oude foto’s van het Instagram-account van het merk. De Celine webwinkel, die minder dan negen maanden geleden werd gelanceerd, was ook ineens leeg. Vervolgens, onthulde Slimane de nieuwe visuele identiteit van het modehuis: er is afscheid genomen van de 'é' met accent uit het eerdere 'Céline'-logo, mogelijk om de naam internationaler te maken. Het is ook een teken dat de ontwerper niet van plan is om naar Parijs te verhuizen. Sinds zijn vertrek van Saint Laurent in 2016, woont hij in Los Angeles waar hij zijn tijd aan fotographie besteed.

Het woord “Paris”, dat altijd naast de naam van het merk kwam in reclamecampagnes, verschijnt nu alleen nog op de verpakkingen en labels. Het modehuis heeft ook een nieuw, minimalistisch logo gekregen. Volgens de ontwerper, zorgt het nieuwe logo voor “reductie en zuiverheid, zoals de collecties van de jaren ‘60”.

Het is niet voor het eerst dat Slimane een nieuwe naam geeft aan een modehuis: toen hij artistiek directeur van Yves Saint Laurent was, tussen 2012 en 2016, werd het merk ook omgedoopt naar Saint Laurent Paris. Slimane zei toen dat hij “terug naar de essentie van het huis” wilde gaan. Oprichter Pierre Bergé was er blij mee, maar de beslissing veroorzaakte een debat in de modewereld: mogen we een heilige naam van de mode op zo’n manier aanraken?

Een rock esthetiek

Op 3 september, gaf een zwart-witte foto op het Celine Instagram-account nog een visuele hint over het nieuwe universum van het merk. Een mysterieuze vrouw, gezien vanaf de achterkant -- zoals Slimane, die zich zelden laat zien. Ze draagt een jas geborduurd met lange pailletten die doet denken aan de rocknachten van de jaren ‘60.

Sindsdien zijn meer foto’s verschenen die meer prijs geven over de nieuwe weg die Celine is ingeslagen: jong, rock, diepgaand. De weerspiegeling van Slimane zelf, dus. Hij is vrienden met een aantal rocksterren, onder wie Lady Gaga, die eerder deze maand werd gespot met een nieuwe Celine tas.

Op social media, waren de meningen over de nieuwe tas verdeeld, gezien de nieuwe “Celine vrouw” heel anders is in vergelijking met de cleane, chique stijl van Slimane’s voorganger Phoebe Philo. Het label is duidelijk een nieuw hoofdstuk van haar geschiedenis aan het bouwen. “Celine is een visie van Parijs, een manier om iets te dragen… Ik wil het [merk] niet ergens opsluiten. Er is geen beperking, geen model dat verbonden is met een zeer belangrijke erfenis. Het is meer een Frans idee dan een vestiaire. Vanaf hier, kunnen we een nieuwe vocabulaire creëren”, zei Slimane tijdens een interview met Franse krant Le Figaro. “Het doel is niet om de omgekeerde weg van hun werk te bewandelen. Dat zou een verkeerde interpretatie zijn”.

Een sterke naam in de modewereld

In de tijd dat Slimane aan het roer bij Saint Laurent stond, werd het bedrijfsresultaat van het modehuis bijna verdubbeld: in 2012 had het bedrijf een omzet van 473 miljoen euro. In 2015 was de omzet 973,5 miljoen euro. Daarom heeft LVMH (de luxe conglomeraat die eigenaar is van Celine) een rode loper uitgerold voor Slimane. Niet alleen mag de “superster” ontwerper in Los Angeles blijven wonen, ook gaat hij volledig over het imago van het merk - zo heeft hij ook de verantwoording over de parfumafdeling. Het gerucht gaat dat Slimane wegging bij Saint Laurent vanwege zijn frustratie over het feit dat hij de parfum en cosmetica-afdelingen van het merk niet mocht beheersen. Bernard Arnault, voorzitter van LVMH, zei tegen het Franse tijdschrift Challenges: “Celine heeft nu ongeveer 1 miljard omzet. Met Hedi Slimane, hoop ik tussen de 2 en 3 miljard te bereiken. Ik verwacht dat het een van de grootste merken van de wereld wordt”.

Dit artikel werd geschreven door Marjorie van Elven, gebaseerd op het artikel “Celine entre dans une nouvelle ère avec Hedi Slimane” (van onze Franse correspondent Celine Vautard, 24 september 2018 gepubliceerd op FashionUnited.fr). De auteur van dit artikel combineerde dit met het exclusieve interview van Hedi Slimane aan Laurence Benaïm (maandag 23 september 2018) en het AFP artikel ‘Slimane revolution at Celine as Paris Fashion Week starts’ (24 september 2018 gepubliceerd op FashionUnited.uk).

Foto’s: Celine

CELINE
Hedi Slimane
LVMH
Paris Fashion Week
SS19