• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Givenchy bevestigt vertrek van creatief directeur Riccardo Tisci

Givenchy bevestigt vertrek van creatief directeur Riccardo Tisci

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

De geruchten gingen al langer en zijn nu bevestigd: Riccardo Tisci vertrekt bij Givenchy. Het modehuis heeft het nieuws bevestigd aan diverse media. Volgens bronnen aan WWD was het vertrek een wederzijdse beslissing van de ontwerper en het modehuis. Zijn laatste werkdag was op 31 januari.

Na twaalf jaar vertrekt Tisci bij het modehuis, dat hij wist te moderniseren en tot een van de meest gewilde modelabels. De catwalkshow van de herfstcollecties, de mannencollectie en de haute couture collectie, die op 20 januari plaatsvond in Parijs was de laatste van Tisci’s hand.

Vanwege Tisci’s vertrek zal Givenchy geen catwalkshow geven op 5 maart tijdens Paris Fashion Week. De herfst-/wintercollectie zal ontworpen worden door het designersteam in de studio en zal via de showroom verkocht worden.

Bernard Arnault, voorzitter en CEO van LVMH, het moederbedrijf van Givenchy, laat aan WWD weten: “Het hoofdstuk dat Riccardo Tisci heeft geschreven met het modehuis Givenchy in de afgelopen twaalf jaar representeert een ongelooflijke visie om het voortdurende succes vast te houden, en ik wil hem heel hartelijk bedanken voor zijn belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van het modehuis.”

Tisco reageert tegenover WWD: “Ik heb een heel speciaal gevoel bij het modehuis Givenchy en zijn prachtige teams. Ik wil de LVMH Group en de heer Bernard Arnault bedanken voor het platform dat zij me hebben gegeven om mijn creativiteit te kunnen uiten in de afgelopen jaren. Ik wens me nu te focussen op mijn persoonlijke interesses en passies.”

Riccardi Tisci vertrekt bij Givenchy; mogelijk naar Versace

Hoewel het niet gecommuniceerd wordt, heeft het vertrek van Riccardo Tisci mogelijk te maken met de geruchten dat hij aan de slag gaat bij modehuis Versace. De geruchten dat Versace hem graag wilde hebben gaan al langer, en Tisci heeft ook al eens laten weten al jarenlang een bewonderaar te zijn van het werk van Gianni Versace. Ook heeft hij een hechte vriendschap met Donatella Versace (zus van Gianni, red.). In 2015 poseerde zij nog voor een campagne van Givenchy.

Op 19 januari liet een woordvoerder nog aan WWD weten: “Donatella Versace is de creatief directeur van het bedrijf en op dit moment hebben we geen plannen om dat te veranderen. Daarnaast reageren we natuurlijk niet op geruchten.” De aanstelling van Tisco zou echter goed passen bij Versace’s strategie, om nieuw jong talent aan te nemen. In 2009 werd Christopher Kane aangesteld om de Versus-lijn te ontwerpen, en na zijn vertrek koos Donatella voor een ‘verjongende strategie’. Zo werd Versus een seizoensloze lijn met een sterke focus op digitaal en werkte Versace samen met jonge ontwerpers met een frisse blik. Zo stelde Donatella in 2013 Anthony Vaccarello aan als gastontwerper, waarna hij tot zijn vertrek naar Saint Laurent werd benoemd tot creatief directeur.

Creatief directeur Riccardo Tisci vertrekt bij Givenchy

Tisci was de ontwerper die het modehuis stabiliteit en populariteit bracht. Zo zorgde hij ervoor dat het merk bij grote wereldberoemde winkels te vinden was en werden de leren accessoires, zoals de Nightingale Bag, heel populair. Drie jaar na zijn aanstelling kreeg de creatief directeur ook de mannenlijn voor zijn rekening. Tisco bracht onder meer streetwear invloeden in de collecties en liet zich inspireren door het clubleven, waardoor hij een van de meest invloedrijke designers werd. Inmiddels heeft hij een grote vriendenkring met veel beroemdheden, onder wie Kim Kardashian, Kanye West en Beyonce, en telt zijn Instagram 1,8 miljoen volgers. Recentelijk liet de creatief directeur nog doorschemeren Givenchy te willen transformeren een een lifestyle merk, zo lanceerde hij recentelijk een kledinglijn voor baby’s en kinderen.

Volgens analisten is het modehuis onder Tisci zes keer zo groot geworden, met een omzet van 500 miljoen euro. Ook groeide het aantal werknemers sinds 2005 van 290 naar 930. Vandaag de dag heeft Givenchy 72 eigen winkels, tegenover 7 vestigingen 12 jaar geleden. De sterke resultaten zijn vooral toe te schrijven aan Tisci’s sterke ontwerpen, vriendschappen met beroemdheden en communicatiekanalen.

Het vertrek van Tisci is de zoveelste in de grote stoelendans die al enkele seizoenen gaande is in de mode-industrie. In het afgelopen jaar wisselden veel modehuizen van creatief directeur, waaronder Christian Dior, Yves Saint Laurent, Valentino, Marni, Lanvin, Chloé, Jil Sander, Ermenegildo Zegna, Roberto Cavalli, Oscar de la Renta, Salvatore Ferragamo en Carven. Hoewel de opvolger nog niet bekend is, zijn er al een aantal mogelijke kandidaten die rond zoemen. Zo worden de namen Hedi Slimane, Alber Elbaz, Peter Dundas, Clare Waight Keller en Peter Copping genoemd. Maar ook Olivier Rousteing, die nu de creatieve scepter zwaait bij Balman, zou in het vizier van Givenchy liggen.

Givenchy
RICCARDO TISCI