Pietro Beccari aan het roer van LVMH Fashion Group
Pietro Beccari, bestuursvoorzitter en algemeen directeur van Louis Vuitton, breidt zijn takenpakket uit. De LVMH-veteraan neemt de leiding over de modedivisie van het Franse luxeconcern.
Naast zijn huidige dubbelfunctie bij Louis Vuitton, is Beccari benoemd tot bestuursvoorzitter en algemeen directeur van de LVMH Fashion Group. Hij volgt Sidney Toledano op. Toledano is sinds februari 2018 algemeen directeur van de divisie. Volgens een persbericht heeft hij besloten “terug te treden uit zijn operationele rol”.
Het vertrek van Toledano volgt op een samenwerking van meer dan 30 jaar met Bernard Arnault, bestuursvoorzitter en algemeen directeur van LVMH. In een verklaring bedankt Arnault Toledano voor zijn diensten. Hij blijft aan als speciaal adviseur.
Algemeen directeur Louis Vuitton krijgt dubbele verantwoordelijkheid
Beccari neemt de rol van Toledano over vanaf 1 januari 2026, na een overgangsperiode. Damien Bertrand, de huidige plaatsvervangend algemeen directeur van Louis Vuitton, treedt dan toe tot het uitvoerend comité van LVMH.
Arnault zegt “verheugd” te zijn dat Beccari zijn expertise inbrengt bij de LVMH Fashion Group. “Pietro is een groot leider en een uniek talent met grenzeloze energie”, voegt Arnault toe. “Hij weet zich te omringen met talenten en hen te ontwikkelen om de toekomst van de modehuizen voor te bereiden.”
Beccari werkt sinds 2006 bij LVMH, destijds als uitvoerend vicepresident marketing en communicatie voor Louis Vuitton. Vervolgens bekleedt hij de functie van bestuursvoorzitter en algemeen directeur bij diverse modehuizen van LVMH, waaronder Fendi en Christian Dior Couture. Sinds februari 2023 staat hij aan het roer bij Louis Vuitton.
De leiderschapswissel vindt plaats tijdens een uitdagende periode voor de modecategorie van LVMH. Er is sprake van een vertraging in de prestaties vergeleken met andere bedrijfssegmenten. In het tweede kwartaal van het huidige boekjaar noteert de divisie Mode & Lederwaren een omzetdaling van negen procent. Deze daling zet door in het derde kwartaal, zij het beperkter met twee procent.
Als reactie kiest de groep voor een premiumisatiestrategie. Doel is de aantrekkingskracht van de merken voor lokale klanten te vergroten, met name in Europa en de Verenigde Staten. Merken zetten in op creatieve kracht, via retail of nieuwe creatief directeuren. Deze strategie richt zich op veerkracht op de lange termijn.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.