6 beroemdheden die het wisten te schoppen tot creatief directeur van een (eigen) modelabel

Bekende figuren die een (eenmalige) samenwerking aangaan met een modemerk, we publiceren er aan de lopende band over. Maar beroemdheden die een goedlopend en succesvol modebedrijf op weten te zetten en te behouden, dat is een ander verhaal. Toch lijkt het verschillende beroemdheden te zijn gelukt hun imago als zanger/ acteur/ model te verruilen voor creatief directeur van een modemerk. Wie ziet de Olsen-tweeling eigenlijk nog als die twee schattige blonde meisjes uit Full House? En wie denkt er bij het horen van de naam Kanye West louter aan muziek? FashionUnited dook in de archieven van beroemdheden die succesvol zijn in de mode en trapt af met het gespreksonderwerp van de dag: Rihanna en haar eigen modelijn voor modeconglomeraat LVMH.

Rihanna - Savage x Fenty en Fenty

6 beroemdheden die het wisten te schoppen tot creatief directeur van een (eigen) modelabel

Beeld: Puma Facebook

Na maanden van geruchten werd het vorige week door LVMH bevestigd: zangeres en ondernemer Rihanna krijgt haar eigen luxemerk Fenty genaamd. Het merk wordt door Rihanna, die in het echt Robyn Rihanna Fenty heet, ontwikkeld en zal ready to wear, schoenen en accessoires lanceren. Ook is de zangeres betrokken bij de commerciële opzet en de communicatie van het merk. Fenty zal deze lente debuteren. Een exacte datum is (nog) niet genoemd.

De modewereld is Rihanna niet vreemd. In december 2014 werd de zangeres aangesteld als creatief directeur en ambassadeur bij Puma. Rihanna’s eerste schoenencollectie, onderdeel van haar Fenty x Puma-collectie kwam uit in september 2015 en was binnen 35 minuten uitverkocht.

In mei 2018 werd Rihanna’s lingeriecollectie gelanceerd. De lingerielijn werd in verschillende maten ontwikkeld en wat een ode aan diversiteit. Savage x Fenty is een samenwerking met Techstyle Fashion Group.

Kanye West - Yeezy

6 beroemdheden die het wisten te schoppen tot creatief directeur van een (eigen) modelabel

Beeld: Randy Brooke / Getty Images North America / AFP

Na verschillende samenwerkingen met merken zoals Nike, Louis Vuitton, A.P.C en Bathing Ape, lanceerde de rapper in 2015 in samenwerking met Adidas zijn eigen schoenen- en kledingmerk voor mannen en vrouwen genaamd Yeezy.

In februari 2017 leek er sprake te zijn van een lancering van een kinderkledinglijn toen Kim Kardashian, de vrouw van Kanye West op Instagram schreef ‘Kanye en kinderkledinglijn coming soon!’. Dit is nooit officieel bevestigd. West heeft geen ervaring met kinderkleding, maar kinderschoenen staan wel op zijn ontwerp-cv. In 2016 lanceerde West voor Yeezy de Yeezy Boost 350 Infant uit, een kinderschoen gebaseerd op de populaire Yeezy Boost 350.

Mary-Kate en Ashley Olsen - The Row

6 beroemdheden die het wisten te schoppen tot creatief directeur van een (eigen) modelabel

Beeld: Mary-Kate en Ashley Olsen via The Row

Het luxe modemerk The Row bestaat sinds 2006. Acteurs Mary-Kate en Asley Olsen, bekend geworden door de Amerikaanse komedieserie Full House, besloten dertien jaar geleden het roer om te gooien en zich te focussen op hun modemerk The Row: een luxelabel voor vrouwen vernoemd naar het hart van kleermaken in Londen Savile Row. In augustus 2018 maakte het duo bekend ook een herencollectie te lanceren.

The Row staat voor tijdloze, elegante ontwerpen gemaakt van kwalitatieve materialen. De ontwerperstweeling werden in 2012 voor het eerst onderscheiden met een CFDA-award, ook wel de Oscar van de mode genoemd, in de categorie accessoires. In 2015 wonnen de Olsens een CFDA-award voor Designer of the Year.

De twee vrouwen zijn ook eigenaar van Elizabeth and James, een goedkopere variant van The Row dat balanceert tussen designerkleding en fast fashion.

Victoria Beckham: Victoria Beckham

6 beroemdheden die het wisten te schoppen tot creatief directeur van een (eigen) modelabel

Beeld: Victoria Beckham lente/zomer 2019 via Catwalkpictures.com

Toen ‘Posh Spice’ Victoria Beckham tien jaar geleden in het Waldorf Hotel in New York haar entree in de modewereld maakte, was niet iedereen overtuigd dat zij zich als serieus mode-ontwerper zou ontwikkelen. Tien jaar later is er niemand die twijfelt aan de kwaliteiten van de zakenvrouw. De eerste collectie in 2008 bestond nog voorzichtig uit tien jurken, haar laatste lente/zomer-collectie 2019 is een veelzijdig portret van haar kijk op Britse mode voor vrouwen in alle leeftijdscategorieënen.

Victoria Beckham Limited werd in 2008 gelanceerd en is onderdeel van Beckham Brand Holdings, met aandeelhouders Victoria Beckham, David Beckham en XIX Entertainment van Simon Fuller. In 2013 werd e-commerce gelanceerd, een jaar later de eerste fysieke winkel op Dover Street Londen. Momenteel heeft het modemerk vierhonderd verkooppunten in meer dan vijftig landen wereldwijd.

Beyoncé Ivy Park

6 beroemdheden die het wisten te schoppen tot creatief directeur van een (eigen) modelabel

Beeld: Ivy Park Facebook

Popicoon Beyoncé lanceerde sportmodemerk Ivy Park in 2016 in samenwerking met Arcadia-merk Topshop. Het merk verkoopt kleding, schoenen en accessoires ontworpen door Beyoncé voor verschillende sportactiviteiten, zoals yoga, dansen en hardlopen. In november 2018 kocht Beyoncé de helft van het merk terug van Arcadia Group vlak nadat zijn voorzitter, Sir Philip Green, door de Britse krant The Telegraph beschuldigd werd van racistisch en seksueel misbruik.

In april dit jaar werd door Adidas bekendgemaakt dat de zangeres de nieuwe creatieve partner is van het sportmerk. Er zijn nog geen details uitgebracht wat die samenwerking precies inhoudt. Wel is door Adidas onthuld dat Ivy Park met de hulp van Adidas verder gaat. Hoewel Beyoncé met Adidas gaat samenwerken, blijft de zangeres de enige eigenaar van Ivy Park.

Alexa Chung: Alexachung

6 beroemdheden die het wisten te schoppen tot creatief directeur van een (eigen) modelabel

Beeld: Alexa Chung website

De Britse Alexa Chung werd bekend als model met haar unieke ‘granny chic’-kledingstijl. Die kledingstijl vertaalde ze in 2016 naar een gelijknamige kledingcollectie voor vrouwen. Volgens Business of Fashion wordt haar label gefinancierd door Oakley Capital Private Equity partner Peter Dubens, die ook achter het label van Bella Freud zit. Alexachung is verkrijgbaar via de webwinkel en geselecteerde verkooppunten zoals Selfridges, MyTheresa en Galeries Lafayette. Chung maakt vier collecties per jaar.

Haar unieke stijl, die niet sexy maar wel esthetisch is, heeft Chung de status van stijlicoon opgeleverd. De afgelopen jaren resulteerde dat in meerdere deals met modemerken. Zo werkte Chung samen met Marks & Spencer, Chanel en Longchamp.

Openingsbeeld Rihanna via Savage x Fenty Facebook

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN