90 Amerikaanse influencers ontvangen waarschuwing voor maken van reclame voor merken
bezig met laden...
De US Federal Trade Commission heeft 90 Amerikaanse influencers een brief gestuurd over de samenwerkingen die ze hebben met merken. Volgens de organisatie is het voor anderen niet duidelijk genoeg dat de influencers een samenwerking hebben of reclame maken voor een merk.
Merken zoeken steeds vaker influencers op om zo de bekendheid van hun product of merk te vergroten. Op Instagram worden deze posts waar een beroemdheid reclame maakt vaak vergezeld door de hashtags ‘ad’ en ‘sponsored’. Volgens de FTC is dit echter niet duidelijk genoeg, of moet te vaak op ‘lees meer’ geklikt worden voordat duidelijk wordt dat het om een reclame gaat. De organisatie vindt dat het duidelijker moet zijn dat voor een dergelijke foto geld ontvangen wordt. Wanneer de desbetreffende influencer geen geld ontvangt, of uit eigen initiatief over een product of merk post, is er niks aan de hand.
Onder de 90 mensen vallen P. Diddy, Jennifer Lopez, Heidi Klum, Kourtney Kardashian, Naomi Campbell, Victoria Beckham, Behati Prinsloo en Lindsey Lohan. Ook merken zoals Adidas, Puma en Yves Saint Laurent hebben bericht ontvangen. Veel van de posts op Instagram zijn inmiddels verwijdert. De gevolgen voor de gewaarschuwde mensen is niet heel groot. Ze zullen hoogstens de verdiensten van een post moeten teruggeven aan het FTC.