Amazon, de derde grootste retailer werldwijd volgens een recente Forbes ranking, lanceert Prime Wardrobe, een service 'Try before you buy'. Prime-leden kunnen kostenloos kleding laten bezorgen en thuis passen, voordat zij zich committen tot aankoop.

De Prime Wardrobe service is een box service waarbij Amazon Prime leden kleding, schoenen of accessoires kunnen laten bezorgen, zonder eerst af te rekenen. De order wordt gratis thuisbezorgd. Klanten hebben vervolgens zeven dagen de tijd om te kiezen welke producten ze houden. Items die ze niet willen houden, kunnen in diezelfde doos worden geretourneerd. Er zit een retourlabel in de doos. Retouren gaan via UPS-punten of bezorgafspraak vanuit huis.

Amazon geeft korting aan klanten die meerdere kledingstukken houden, 10 procent korting bij de aanschaf van 3 items, 20 procent bij 5 stuks of meer.

Eén miljoen items uit het Amazon assortiment komen in aanmerking voor Prime Wardrobe, laat Amazon weten. Dames- heren en kindermode, maar ook schoenen, accessoires van merken als Calvin Klein, Levi's, Adidas, Hugo Boss.

Op dit moment is de service in 'beta' mode, zo is eveneens op de website van de online gigant te lezen. Dat betekent dat het op dit moment een pilot is, en de service beschikbaar is voor genodigden. Volgens Seatletimes.com wilde Amazon niet reageren op de vraag wanneer deze service beschikbaar wordt voor het grote publiek.

Box modellen

Het box model lijkt een trend in de markt. Amazon lanceert een soortgelijk format in navolging van Amerikaanse spelers Stitch Fix en Trunk Club. Volgens Business of Fashion, genereert Stitch Fix - een online shopping service in de vorm van een abonnement - een jaarlijkse omzet van 730 miljoen dollar. In Europa zijn ook soortgelijke shopping-iniatieven zoals Zalon en Outfittery, maar daar komen in tegenstelling tot Amazon Prime stylisten en ook betaling aan te pas.

E-commerce gigant Amazon

Prime Wardrobe is de zoveelste in het rijtje van nieuwe diensten die Amazon aanbiedt. Onlangs lanceerde de e-tailer ook Echo Look, een tool die via Style Check geautomatiseerd advies geeft aan gebruikers.

In thuisland Amerika groeide Amazon afgelopen jaren uit tot een van de grootste kledingretailers. Amerikaanse warenhuizen als Macy's, JC Penneys en Sears verloren juist aan marktaandeel.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN