Amsterdam Fashion Week: De frisse wind van Danie Bles
bezig met laden...
Het is inmiddels twee weken geleden sinds bekend werd dat ondernemer en stylist Danie Bles de nieuwe eigenaar is van Amsterdam Fashion Week. Onder het bewind van Bles gaat het tweejaarlijkse evenement op de schop, maar op de eerste editie moet nog even worden gewacht. Voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse modeweek wordt namelijk een editie overgeslagen. “Ik wil het wel meteen goed doen. We kijken nu overal kritisch naar,” aldus Bles.
Op het moment dat Bles te horen kreeg dat TMG, de toenmalige eigenaar van het mode event, kopers zocht voor Amsterdam Fashion Week, gingen de raderen draaien bij de ondernemer. “Zou ik dit willen overnemen? Wat zou ik er dan mee doen?” waren enkele vragen die bij Bles boven kwamen. Uiteindelijk ging ze sparren met verschillende partijen en werkte ze langzaam toe naar de handtekening onder de overeenkomst: Amsterdam Fashion Week staat nu onder het toeziend oog van Bles. “Ik zie het nu helemaal blanco, ik wil heel erg mijn gevoel volgen, naar de tijd kijken waarin we leven en daarop in te spelen,” aldus de nieuwe eigenaar. “Ik wil het vooral ook iets van Amsterdam maken.” Bles denkt terug aan de tijd dat ze als klein meisje met haar moeder mee ging naar de internationale modeweken. “Of je nu een espresso dronk in een cafe op de hoek, op straat liep of werkelijk naar een show ging, je voelde dat het Fashion Week was door de hele stad. Dat is de ambitie die ik heb. Of mij dat lukt dat is natuurlijk nu afwachten.”
Danie Bles over Amsterdam Fashion Week: “Kijken naar de tijd waarin we leven en daarop inspelen”
Onder leiding van Bles, ze wil zichzelf geen creatief directeur noemen, zal het evenement al enkele veranderingen ondergaan: het evenement zal allereerst voortaan in februari en september plaatsvinden tijdens de pret-a-porter modeweken, daarnaast zal het meer een “allround experience” worden met onder andere ‘see now buy now’-shows en livestreams. Over de programmering kan Bles nog niet veel kwijt, naast het feit dat er zeker ruimte is voor jong talent en dat ze de ‘betrokkenheid en relevantie per discipline wil verbeteren’. Bles zal per event kijken naar de doelgroep. “Het een zal meer gericht zijn op inkopers, het ander op de consument en voor weer een ander evenement is het juist relevant voor vlogger en bloggers.” Met Amsterdam Fashion Week 2.0 wil Bles vooral mensen en merken inspireren en geïnspireerd worden op en door het evenement.
Wat betreft de jonge talenten op de modeweek, die ook veel te zien waren op het schema van de vorige AFW’s, wil Bles dat zij een langdurige relatie aangaan met Amsterdam Fashion Week. “Ik wil meer van ze zien dan een keer iets. Ik wil ze ook werkelijk gaan volgen. De potentie voelen en het idee hebben dat we samen iets gaan bouwen.” Voor de merken die mee willen doen aan Amsterdam Fashion Week, kan begeleiding geregeld worden vanuit de organisatie, maar is er ook ruimte een eigen team aan te stellen vanuit het label. “Of ik dat nu ben of iemand anders, het draait hier allemaal weer om relevantie. Er wordt altijd gekeken wie het beste is voor deze taak.”
Het programma voor de eerste editie, van 6 tot 9 september 2018, zal later bekend worden gemaakt vertelt Bles. Voor de rest wil de ondernemer aan haar rol bij Amsterdam Fashion Week geen titel hangen: “Ik heb nog nooit een titel gehad op mijn visitekaartjes. Ik moet het natuurlijk eerst nog maar doen, toch?” Een ding is volgens Bles al zeker: “Ik zal backstage rennen om alles in goede banen te leiden.”
Beeld: TMG