David Laport opent vernieuwd Amsterdam Fashion Week
bezig met laden...
Een algemeen gevoel van opwinding hangt op donderdagavond op en rond het Museumplein in Amsterdam. Het is de kick-off van Amsterdam Fashion Week onder nieuwe eigenaar Danie Bles en de nieuwsgierigheid is van de gezichten van genodigden en voorbijgangers af te lezen. Wat zal de avond brengen?
Rond negen uur, het tijdstip waarop de zaal haar deuren zou moeten openen, is het nog rustig in de grote witte tent, dan wel ‘box’ op het Museumplein. Fashionably late lijkt het motto te zijn. Later is het in de voortent dringen geblazen als alle nieuwsgierigen zijn toegestroomd. Mensen helpen zichzelf aan een drankje en laten een bericht achter op de post-it muur, er staan succes wensen op voor de organisatie en Laport. Ook de pers is uitgelopen om de reuring van het vernieuwde Amsterdam Fashion Week vast te leggen. De opwinding van de eerste show die in het vooruitzicht ligt zorgt voor een opgetogen sfeer. “Ik ben vooral heel nieuwsgierig,” is een veelgehoorde zin onder genodigden. Daarmee wordt gedoeld op de organisatie van Amsterdam Fashion Week, niet zo zeer over Laport. Het gros van de aanwezigen kent zijn werk en een aantal mensen is gekleed in een creatie van Laport. Ze hebben vertrouwen in de collectie de de ontwerper gaat neerzetten, nog voordat deze is neergezet. Naast vrienden, familie en pers zijn ook internationale pers en inkopers ingevlogen voor de nieuwe editie van AFW en om het werk van Laport te bekijken, zo vertelt de ontwerper twee dagen voor de show tegen FashionUnited.
De sfeer van de Amsterdam Fashion Week locatie is compleet anders dan de voormalige locatie, de Gashouder op het Westergasterrein. Op Museumplein is slechts één showlocatie voor de catwalkpresentaties. De tent heeft een lager plafond dan dat van de Westergasfabriek en de zaal is kleiner waardoor het intiemer aanvoelt. De muren functioneren eveneens als digitale schermen waarmee gespeeld kan worden tijdens de show, maar Laport maakt er geen gebruik van. Het eerste dat opvalt bij binnenkomst zijn de vele vleugels die op de catwalk te zien zijn en het publiek speculeert enthousiast over wat hen te wachten staat. Modellen achter de vleugels? Meerdere pianisten? Het antwoord volgt al snel wanneer de lichten uitgaan en acht pianisten de catwalk op lopen en plaatsnemen achter de vleugels. Het decor is ontwikkeld door Studio Dennis Vanderbroeck. “Het ruimtelijke ontwerp van de showlocatie met donkere en zware gestructureerde materialen zijn een ware tegenhanger met de kleurrijke en luchtige designs van Laport,” aldus het persbericht dat direct na de show werd verstuurd. De eerste noten van pianomuziek worden gespeeld en het publiek wacht met ingehouden adem op het eerste ontwerp dat de catwalk op wordt gestuurd.
Opwinding en nieuwsgierigheid tijdens vernieuwd Amsterdam Fashion Week
Wat volgt is de herkenbare Laport signatuur: vrouwelijke en luchtige ontwerpen versierd met geplisseerde stoffen die in onnatuurlijke manieren opstaan en voor het eerst gebruikt Laport ook veren om zijn ontwerpen kracht bij te zetten. Een van de spektakelstukken van de show is een ontwerp compleet bezet met roze veren die op de catwalk meedeint met elke stap die het model zet. De show voelt meer aan als een intieme salon presentatie door de kleinere zaal en de prachtige pianomuziek. Laport heeft voor de collectie verder gebouwd op zijn samenwerking met choreograaf Peter Leung en het Nationaal Ballet. Afgelopen juni maakte hij diverse outfits voor een performance tijdens het Young Patrons Gala. Dansers bliezen zijn ontwerpen leven in en werden daardoor omgetoverd tot levende sculpturale bloemen. Deze bloemen zijn het startpunt geweest voor de lente/zomer 2019 collectie van Laport. De collectie is commerciëler dan we van Laport gewend zijn, naast sprookjesachtige en indrukwekkende couture stukken toont de ontwerper draagbare soepelvallende satijnen jurken en pantalons met rafelige textuur. “In mijn zoektocht naar nieuwe ruimtelijke materialen, waaronder gerafelde stoffen die ik doorontwikkeld heb tot veren, krijgen de ontwerpen een sculpturale luchtigheid naast de herkenbare plissés die uiteraard niet mogen ontbreken in de collectie,” aldus de ontwerper in het persbericht.
Nadat de modellen voor een tweede keer zijn opgekomen voor de finale en samen met de pianisten één voor één van het podium verdwijnen, verschijnt een opgetogen Laport voor een snelle buiging onder groot applaus van het publiek. Met een drankje en een hapje wordt de eerste dag van Amsterdam Fashion Week afgesloten, zowel in de tent op het Museumplein en in het W Hotel achter de Dam vloeit de champagne rijkelijk.
Openingsavond AFW: David Laport gaat voor intieme presentatie
Voorafgaand aan het moment suprême, de show van Laport, is genoeg te beleven rondom de showlocatie. In het Rijksmuseum kan een selecte groep genodigden genieten van een privétour in een leeg museum. De speciale fashion tours zijn in het leven geroepen toen Amsterdam Fashion Week in gesprek ging met het Rijksmuseum. Vier modemensen, influencers Linda Tol Charlotte Groeneveld, Bibi van der Velden en Marloes Hoedeman van het merk LoveStories, zijn gevraagd een selectie te maken van de werken uit de zogeheten beauty tour van het museum. Tol, zelf ook aanwezig bij het persmoment, hoopt dat met de tour ze haar jonge volgers kan inspireren naar het museum te gaan en dat ze op zoek gaan naar het verhaal achter het kunstwerk. De rest van het AFW-weekend kunnen tour-tickets worden gekocht bij de merchandise store die voor de AFW-tent te vinden is.
Bij de Amsterdam Fashion Week merchandise store waar logo sweaters en posters gekocht kunnen worden, is het rustiger dan bij de naastgelegen suikerspinkraam. Daar presenteert modeonderneemster en presentatrice Anna Nooshin haar eigen brand Alter. Voorbijgangers stoppen geïnteresseerd, zo ook een oma met haar kleindochter die bewonderend naar Nooshin kijkt. In de suikerspinkraam zijn verschillende shirts en tijdschriften te zien met het beeld van de onderneemster erop en het woord Alter.
Eerder vertelde Bles al tegen het Parool dat ze Amsterdam Fashion Week een evenement van de stad gaat worden. "Zoals Amsterdam Dance Event en Museumnacht. Ik zou het tof vinden als mijn team, alle merken, het Museumkwartier en de gemeente elkaar kunnen omarmen. Dat is mijn grootste doelstelling." Al met al is de openingsavond een voorproefje wat genodigden en de inwoners van de stad Amsterdam nog meer te wachten staat van de vernieuwde Amsterdam Fashion Week.
Beeld David Laport. Credit: Team Peter Stigter
Foto AFW tent: FashionUnited.