De Bijenkorf start kledinginzamelingscampagne Fashion Exchange
bezig met laden...
De Bijenkorf is, in navolging tot grote modeketens zoals Inditex, H&M en C&A, de kledinginzamelingscampagne Fashion Exchange gestart. Middels een persbericht laat de Nederlandse warenhuisketen weten dat in de eerste twee weekenden van augustus klanten bij alle winkels van de Bijenkorf in ruil voor hun afgedankte kleding een Bijenkorfvoucher ontvangen. Ook lanceerde het warenhuis een video waarin de consument bewust wordt gemaakt van de kledingoverschotproblematiek.
”Ieder jaar belandt 145 miljoen kilo textiel in Nederland bij het restafval, 65 procent daarvan is geschikt voor hergebruik of recycling. Gemiddeld gooit men 24 kledingstukken per jaar in de vuilnisbak”, zo leest het persbericht van de Bijenkorf aangaande de Fashion Exchange-campagne.
De campagne heeft als doel de consument een steuntje in de rug te geven over hoe op een milieubewuste manier te consumeren. Dit doet de Bijenkorf volgens het persbericht niet alleen door in de eerste twee weken van augustus aan de klant een voucher te geven in ruil voor hun afgedankte kleding, maar ook door in alle filialen personal shoppers persoonlijk advies te laten geven over wat een ideale garderobe precies inhoudt, zodat, zo schrijft de Bijenkorf, het aantal ongebruikte kleding dat in de afvalbak belandt, wordt gereduceerd.
"De textielindustrie is een van de meest milieuvervuilende branches. Door vele partijen wordt gewerkt aan verbetering in de gehele productieketen. Ook de Bijenkorf spant zich hiervoor in en stimuleert positieve verandering. Deze campagne, onder de noemer Fashion Exchange, richt zich specifiek op het verantwoord opruimen van kleding en slimmer omgaan met je garderobe”, aldus Marjolein Meynen, Directeur Marketing & Communicatie de Bijenkorf in het persbericht.
De Bijenkorf laat in het persbericht weten zich als bedrijf in te willen zetten voor een duurzame textielindustrie. Dit doen zij, naar eigen zeggen, door samen te werken met de merken die worden verkocht, het Convenant Duurzame Kleding en Textiel en de Sustainable Apparel Coalition. Kleding die bij de Bijenkorf niet wordt verkocht gaat grotendeels retour naar de merken. De restanten worden afgedragen aan textielinzamelaar Sympany. Sympany verwerkt jaarlijks 23,5 miljoen kilogram textiel. Het grootste gedeelte wordt volgens de Bijenkorf in Afrika en Oost-Europa verkocht en hergebruikt en de rest wordt ingezet als grondstof voor recycling. Met de opbrengst steunt Sympany textiel gerelateerde projecten in Afrika en India.
Foto: De Bijenkorf