• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Dit zijn de trends van herfst/winter 2019 die straks in de winkels liggen

Dit zijn de trends van herfst/winter 2019 die straks in de winkels liggen

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Nog een fashion week seizoen is voorbij. Welke trends van de catwalks van New York, Londen, Milaan en Parijs zullen we over een paar maanden daadwerkelijk in de winkels zien? Data-analyse bureau Edited heeft het aanbod en de nieuwsbrieven van mode winkels in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk in het afgelopen jaar goed bekeken om het antwoord voor deze vraag te vinden. Dit zijn de thema’s, kleuren, prints en stoffen die steeds populairder worden en dus meer kans hebben om opgepakt te worden door retailers.

Foto’s: Anrealage AW19; Tory Burch AW19; Tibi AW19. Catwalk Pictures

Vijftig tinten beige

Vind je beige saai? Tijd om van mening te veranderen. Top-tot-teen beige looks waren overal te zien tijdens de Herfst/Winter 2019 catwalks. Het is aanmerkelijk dat deze trend ook in de Lente/Zomer van 2020 sterk sterk aanwezig blijft. Consumenten zullen zich aangetrokken voelen tot neutrale tinten, vooral gecombineerd met natuurlijke, biologische materialen voor een minimalistische en verfijnde uitstraling.

In vergelijking met 2017, hebben modewinkels in het VK 11 procent meer kledingstukken en accessoires in de kleur beige verkocht, aldus Edited. Beige artikelen waren ook 14 procent meer aanwezig in hun nieuwsbrieven. De trend is nog sterker in de Verenigde Staten, waar het aanbod van beige artikelen 27 procent is toegenomen. Wat hun nieuwsbrieven betreft, is de aanwezigheid van beige 10 procent hoger in de laatste 12 maanden. Tijd om het beige te omarmen, dus.

Volgens Edited heeft beige meer kans te verschijnen in tops, aangezien 42 procent van nieuwe beige producten in zowel de VS als het VK in de laatste 12 maanden in deze categorie hoort. Tops wordt gevolgd door jurken (15 procent), broeken en rokken (14 procent) en jassen (10 procent).

Naast beige waren herfsttinten zoals bruin, roest, mosterd en olijfgroen ook heel populair dit seizoen. Die kleuren werden vaak gecombineerd met felroze, een trend die ook op de rode loper van de Oscars’ te zien was. Zeker 10 actrices droegen dit jaar hebben felroze jurken. Het gevolg? Modezoekmachine Lyst zag zoekopdrachten met de woorden ‘hot pink’ met maar liefst 528 procent toenemen.

Foto’s: Tod’s AW19; Versace AW19; Marni AW 19, Catwalk Pictures.

Croc textuur komt weer terug

Volgens Edited is een 200 procent toename in het aanbod van schoenen en accessoires met Croc textuur in de laatste 12 maanden. De fashion weeks toonden dat de trend binnenkort ook in kleding aanwezig zal zijn: croc jassen, jurken en rokken waren bij Versace, Marni en Tod’s aanwezig.

Zachte, bontachtige texturen blijven populair in de herfst/winter van 2019. “Teddy” jassen waren een van de meest gezochte artikelen van 2018 volgens eBay en Lyst en ook dit keer waren ze te zien op de catwalks van MaxMara, Miu Miu, Shrimps en Balenciaga. Edited telt een toename van 42 procent in het aanbod van “teddy” materialen sinds vorige herfst.

Foto’s: Akris AW 19; Oscar de La Renta AW 19; Prabal Gurung AW 19. Catwalk Pictures

Ook fluweel blijft populair. In de afgelopen drie maanden is de kans dat fluweel artikelen uitverkocht raken 60 procent hoger, gedreven door jurken en jumpsuits, aldus Edited. Hoewel Edited alleen dameskleding heeft geanalyseerd in zijn onderzoek is het aannemelijk dat fluweel ook voor mannenkleding een trend wordt. Bij de Oscars was fluweel voor mannen wat felroze was voor vrouwen, gedragen door onder anderen Jason Momoa, Richard E. Grant, Chris Evans en Michael B. Jordan. Volgens Lyst zijn de zoekopdrachten naar fluwelen jacks voor mannen met 750 procent toegenomen na het evenement. Tijdens fashion week seizoen is fluweel verschenen op de catwalks van Miu Miu, Tom Ford, Oscar de La Renta, Prabal Gurung en Alexa Chung.

Foto’s: Altuzarra AW 19; 3.1 Phillip Lim AW 19; Andrew Gn AW 19. Catwalk Pictures

Dierenprint overal te zien

Dierenprints gaan ook nergens heen. Asos kondigt een 233 procent verkooptoename van dierenprints in 2018 en Edited toont dat de Britse webwinkel niet de enige is. De grafiek hieronder bewijst de groei van dierenprints in verschillende categorieën:

Volgens Asos was luipaard het afgelopen jaar het meest populair, maar Edited vindt zebraprint een sterke concurrent. Tussen December 2018 en Februari 2019 is een stijging van 15 procent geweest in het aanbod van zebraprint in het VK en 11 procent in de VS. De meest verkochte producten met zebraprint zijn truien, midi-jurken, schoudertassen en riemen.

Dierenprints zullen ook de schoenen categorie domineren. Laarzen in slangenhuid waren overal te zien op de catwalks. Edited merkt een groei van 293 procent in het aanbod van slangenhuid laarzen in de winkels van de VS en het VK sinds herfst 2017.

Wilt u verder vooruitkijken? Klik hier voor trend dossier voor lente/zomer 2020 of hier voor de eerste artikelen over herfst/winter 2020 trends. Meld u aan voor de FashionUnited nieuwsbrief om automatisch op de hoogte te blijven van het laatste trendnieuws.

AW19
beige
dierenprints
EDITED
FW19
Herfst/Winter 2019
Trends