• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Shortcut to Catwalk & More: maatschappelijke trends in de mode voor herfst-winter 2019

Shortcut to Catwalk & More: maatschappelijke trends in de mode voor herfst-winter 2019

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |REPORTAGE

Antwerpen - Donderdag woonde FashionUnited de tweede editie van Shortcut to Catwalk & More bij in het Antwerpse MUHKA, de modepresentatie voor komende winter van Vlaams mode-expert Veerle Windels en Nederlands consultant in de mode Anet van Haaster. De teneur? Vrijheid, transparantie en empowerment.

Anet van Haaster volgt de trends voor de retail en de mode in het algemeen: hoe gaan we om met veranderingen en game-changers in het modevak? Veerle Windels belichtte de belangrijkste highlights van de voorbije modeweken in Londen, Milaan en Parijs. New York sloeg ze dit keer over want "Het staat er op een laag pitje". Milaan en Parijs stonden, met Fendi en Chanel, dan weer in het teken van het overlijden van Karl Lagerfeld.

Transparantie

Chanel lanceerde bovendien, samen met genderneutraliteitmascotte Pharrell Williams, een eerste mannencollectie. Die doet het vandaag heel goed in de VS en wordt ook door vrouwen gesmaakt. De set van het Chaneldefilé was dan weer een kopie van skioord Sankt Moritz - goed voor drie à vier miljoen euro maar zeer instagramwaardig. Het huis benadrukte in het persbericht dat de set niet wordt weggegooid maar hergebruikt, inspelend op de vraag van vandaag: transparantie. Zelfs Louis Vuitton kwam niet onder de transparantie uit: de lijn die verwijst naar Michael Jackson wordt, na de veelbesproken documentaire over de zanger, niet uitgebracht - vroeger een ondenkbare stap voor dit grote huis. In Londen sprong dan weer de show van Vivienne Westwood in het oog, opgevat als een betoging met spandoeken en speeches over het klimaat, transparantie in de mode, de Brexit en female empowerment. Westwood zegt letterlijk: "Buy less clothes", wat kan tellen qua statement voor een designer.

Foto’s: Vivienne Westwood herfst-winter 2019 © Catwalkpictures.com

Ambacht en sterke vrouwen

Windels wijst op een tweespalt: "Bourgeois of Punker? We kunnen zijn wie we willen zijn". Twee tendensen in de collecties die, niet per se afzonderlijk, opduiken in het merendeel van de collecties, wat ons naadloos bij Celine brengt. Vorig seizoen werd Hedi Slimane nog verguisd om het omlaaghalen van de sterke vrouwen waar het merk een boegbeeld voor was naar de kindvrouwtjes die hij bij Saint Laurent neerzette. Voor komende winter maakte hij echter een U-turn naar de intelligente vrouw met de bourgeoisie-look van de seventies Parisienne op Rive Gauche. Een look die we ook bij andere merken zien: broekrokken, hoge laarzen, maatpakken en hooggesloten blouses met jabots en bijzondere mouwen, lange jassen en capes. Zo pakte Max Mara bijvoorbeeld uit met de knowhow waar het huis altijd voor gekend stond: mooie mantels. Daarmee speelt de collectie niet alleen in op de huidige trend naar het ambachtelijke, de mantels werden bovendien geshowd door een leger 'nieuwe modellen', heel divers, volgens het nieuwe schoonheidsideaal; beauty met een hoek af. Wat het ambachtelijke betreft is ook Marine Serre een Parijse naam om in het oog te houden, ex-La Cambre en met een award van LVMH op zak. Haar unieke visie op prêt-à-porter doet zalen vollopen. Ze past principes van couture toe op haar ready-to-wearcollecties, alles wordt met de hand afgewerkt, en ze hergebruikt oude materialen als een vorm van upcycling, ook erg nu.

Foto’s: Celine en Cedric Charlier herfst-winter 2019 © Catwalkpictures.com

Sherlock-chic

Vervolgens overliep Windels de opmerkelijkste tendensen voor de wintermode van 2019-2020. De beschaafde ladylike look van Celine zien we ook terug bij Burberry, Dolce & Gabbana, Chanel, Gucci e.a. Een opvallend accessoire is daarbij de Jabot, een stuk textiel bij de kraag dat alle vormen kan aannemen: van pussy bow over gestrikte foulard tot meesterlijk geplooide materialen als mesh en kant. Daarover komt de cape, die in een lange versie een comeback maakt op de catwalk bij Miu Miu en Prada maar ook Marc Jacobs (in luipaard en tartan), Ralph Lauren (goud) of JW Anderson. Chanel brengt dan weer een kortere versie, onder meer Missoni interpreteert ze in de vorm van grote poncho's - bij Christian Wijnants kregen die erg poppy kleuren, nog een trend.

De tekst gaat verder onder de foto's

Foto’s: Dolce & Gabbana, Miu Miu, JW Anderson en Christian Wijnants herfst-winter 2019 © Catwalkpictures.com

XXL & volume

Een blijver is de donsjas, bron van experiment bij doudoune-expert Moncler, Chanel, als jurk bij Marine Serre en Simone Rocha, de dubbele jas bij Iceberg, Marni en Philipp Plein of enorm volumineus bij Vetements en Balenciaga. Nog enorm volumineus: de mouwen en/of schouders van blouses en jurken bij Gucci, Y/Project, Versace, Lutz Huelle enz. Ook oversized is een blijver, zoals de grote jurken van Simone Rocha, Mark Jacobs en Mary Katrantzou of nieuwkomer Tomo Koizumi. Ook pakken en broeken zijn graag te groot, voorbeelden vind je onder meer bij Tod's, Y/Project, Balenciaga en Gucci. Nog XXL is het overmaats tricot en de te lange mouwen in verschillende shows.

Foto’s: Marni, Vetements en Simone Rocha herfst-winter 2019 © Catwalkpictures.com

Printsparade

Ook veel prints volgende herfst. Leopard (luipaardprint) is een blijver - eveneens bij de mannen - maar wordt ook in andere kleuren als geel en rood toegepast of vervaagd tot vagere vlekken. Daarnaast neemt tartan (de ruit) alle vormen en kleuren aan en de print wordt vaak gedragen als volledige outfit. De hanenpoot keert terug bij onder andere Balmain, Chanel en Gucci alsook het dambordmotief bij Off White, Louis Vuitton en Ashley Williams. Naast wazige grafische prints (vegen, doorgelopen of onduidelijke patronen, tye dye...) bij Sacai, Sies Marjan en Dries Van Noten, wordt er gespeeld met comics bij Jeremy Scott, Dolce & Gabbana of Rachel Comey. De bloementrend is nog niet voorbij maar het zijn 'Lost Flowers', zoals Windels ze noemt, bloemen die hun tijd hebben gehad. Bij Dries Van Noten lopen ze door over verschillende items in een outfit, Prada combineert prints en applicaties tot oude bloemen, Y/Project haalde dan weer inspiratie uit bloemstukken uit historische kunstwerken. Windels tipt ook nog hét accessoire van het winterseizoen: printed tights, gezien bij Dries Van Noten, Dolce & Gabbana, Fendi, Zimmerman, Antonio Marras, Manish Arora en Marine Serre.

De tekst gaat verder onder de foto's

Foto’s: Marni (2x), Ashley Williams en Dries van Noten (2x) herfst-winter 2019 © Catwalkpictures.com

Material world

Naast veel kant (in alle kleuren), glanzende materialen, hardcore leer (als verwijzing naar punk) is er opnieuw een hang naar folklore breiwerk in het materiaaldepartement. Het hangt wat samen met de vraag naar het ambachtelijke en het zoeken naar connectie, het groepsgevoel, in de maatschappij. Bij Chanel, Lanvin en Sacai uit zich dat in retrobreiwerk en tartan, Isabel Marant vertaalt de tendens in de vorm van quilting. De kleuren gaan deze winter richting natuur: mosterd- en aardekleuren in al hun varianten, van roestig tot beige, van geel en oranje tot bruin. Ook het klassieke zwart/wit keerde een aantal keer terug bovenop de alomtegenwoordige poppy colours. Felrood, oranje met fuchsia, knalpaars, liefst in een eighties-aandoende mix of voor een mix van materialen. Voorbeelden te over bij onder meer Chanel, Dries Van Noten, Vetements, Versace en natuurlijk ook Walter Van Beirendonck.

Foto’s: Miu Miu, Isabel Marant en Christian Wijnants (2x) herfst-winter 2019 © Catwalkpictures.com

Goed gezond

Anet van Haaster ziet in de mode vier maatschappelijke trends terugkomen die neerkomen op Wellness, Anti-hokjesdenken, Bevrijding en Daadkracht. Binnen het thema Wellness detecteert ze heel wat vernieuwingen, zoals mindfulness, het disconnecteren, Jomo (the joy of missing out), rust en overzicht houden... Zo bieden festivals of shoppingcentra ook ontspanningsruimten aan waar je yoga kan doen, mediteren of een massage kan nemen. En ook bij de mannen boomt het wellnessegment. Van Haaster wijst hier ook op het idee 'We are all limited editions'. Dat leidt tot doorgedreven personalisatie van beautyproducten: beautymaskers, diëten... op basis van ons unieke DNA. De atleisuretrend speelt natuurlijk ook in op de Health-tendens, in het interieur komt het eveneens terug met een mooie, vrouwelijke vormgeving, natuurlijke materialen en nieuwe warme neutraaltinten.

Weg met hokjes

Een andere trend heeft betrekking op het verlaten van het hokjesdenken. Lokaal, globaal, off- en online: alles loopt door elkaar vandaag. En, of je nu in je zetel zit of door Azië trekt, je bent overal thuis. Zo pakt brillenmerk Ace & Tate uit met de slogan 'Home is never a single place'. In elke stad waar ze een nieuw filiaal openen, zoeken ze een link via lokale spelers, in Gent was dat bijvoorbeeld de artiest Jan Van Der Veken die voor een illustratie in de shop zorgde. In de mode zien we dat terug in de cross cultural wintercollecties: etnische en folkloristische elementen of motieven worden geïntegreerd in niet-etnische stijlen. Bij interieurvormgeving uit zich dat in etnische materialen zoals rotan, tapijt, hout... maar dan in een moderne kleurvoering.

Vrijheid en diversiteit

Daarnaast wapenen we ons tegen de perfectie en voor empowerment, protest, durven buiten de begane paden treden, vrijheid en non-comformisme. Hier hoort het nieuwe realisme in thuis: het leven zoals het is, échte mensen tonen, niet-Instagramproof. Campagnes van Nike - A Crazy Dream Becomes Reality When You Just Do It - en &Other Stories #Dancingstories met de dansende vrouwen van het L.A. City Municipal Dance Squad - spelen daar goed op in. In de mode wordt dat de terugkeer van de eighties, zeker wat denim betreft, met harde kleurcontrasten en punkinvloeden. De jongste evolutie van de lingeriesector is een ander mooi voorbeeld binnen 'Unbox': de bralette heeft de beugelbeha onttroond, vrouwen hebben het korset van zich afgeschud. Ook de communicatie over lingerie ziet er heel anders uit, met meer nadruk op vrijheid en diversiteit.

En... actie!

Met de laatste maatschappelijke tendens wijst van Haaster op daadkracht, de wil om dingen te veranderen, wat zich voornamelijk in het duurzaamheidsverhaal laat voelen. Zelfs grote bedrijven als banken of Shell willen geld vrijmaken om klimaatdoelen na te streven. Jongeren willen duurzaamheid maar ook transparantie: je moet als bedrijf eerlijk zijn over waar je zit in dat duurzaamheidsproces. Binnen die duurzaamheid zit ook de hele vegan trend: het Hilton heeft Vegan Suites, de eerste Vegan Fashion Week heeft plaatsgevonden in L.A., er worden vegan schoenlijnen gelanceerd die cooler zijn dan de leren variant. Je vindt nu duurzame items in alle productgroepen, van ecolingerie tot interieurverf op plantaardige basis. Printhuizen werken intussen aan een duurzamere manier om textiel te bedrukken, omdat klanten ernaar vragen. In de wintercollecties komt deze sociale tendens naar voor in luxe workwear en de military trend. Het palet binnen interieur en mode dat bij deze tendens past is warm bruin.

Wilt u verder vooruitkijken? Klik hier voor trend dossier voor lente/zomer 2020 of hier voor de eerste artikelen over herfst/winter 2020 trends. Meld u aan voor de FashionUnited nieuwsbrief om automatisch op de hoogte te blijven van het laatste trendnieuws.

Lees ook het zomer interview Anet van Haaster: Hoe design kan bijdragen aan een toekomstbestendige modebranche

Homepagegeeld: Cedric Charlier herfst-winter 2019 © Catwalkpictures.com

Anet van Haaster
Diversiteit
Duurzaamheid
Empowerment
Herfst/Winter 2019
Modetrends
Shortcut to Catwalk
Transparantie
Trends
trends herfst winter 2019
Veerle Windels
vrijheid
Womenswearcatwalkseason