Evan Menswear focust zich op dromen en realiteit

Evan Menswear nam het publiek mee naar een wereld vol prints en illustraties. Het was een soort droom die realiteit werd. De nadruk lag op contrast in materiaalgebruik, zoals een plastic met fluwelen regenjas. Op de laatste dag van Mercedes-Benz Amsterdam Fashion Week showde Evana Kuik de derde mannencollectie van haar label Evan Menswear. In de weken voorafgaand aan de show volgde FashionUnited Kuik.

De naam van de show is Little wild illusion machine. "Het verhaal gaat over een jongen die de realiteit en zijn dromen door elkaar haalt. Dus voor hem is de werkelijkheid een mix van feiten en illusies," vertelt Kuik. De jonge ontwerpster heeft voor de nieuwe collectie vijf tweelingen gecast. "Op die manier lijkt het net alsof dezelfde jongen in zijn droom en realiteit op de catwalk staat." Het deel van de tweeling die het droom gedeelte van de collectie showde, had een zwart, zilveren of gouden masker op geschminkt gekregen. Het haar was strak gestyled en versierd met rode, groene, gouden of paarse glitters. In het droom gedeelte van de show heeft Kuik gebruik gemaakt van lichtere kleuren zoals wit, zilver, grijs en geel. Het realiteit gedeelte van de collectie was een stuk donkerder met zwaardere stoffen.

Evan Menswear focust zich op dromen en realiteit

Kuik heeft voor haar derde mannencollectie van Evan Menswear gebruik gemaakt van materialen als meubelstoffen, gewaxte stoffen, fluweel, tweed, wol, bont, neopreen en textiel dat eruit ziet als plastic. De stoffen zijn grotendeels uit Groot-Brittannië gehaald. “Hier worden stoffen minder bewerkt. In Groot-Brittannië wordt dat veel meer gedaan en daar zijn dat soort stoffen makkelijker te vinden.” De looks van de nieuwe collectie bestonden vrijwel allemaal uit een pantalon, shirt, blouse, trui en jas. In verschillende kledingstukken waren tassen en andere accessoires aan het item vastgemaakt, waardoor het één geheel leek. Ook showde Kuik drie stoffen pakken met prints. Deze heeft ze niet zelf in elkaar gezet omdat de jonge ontwerpster dat naar eigen zeggen niet goed genoeg kan. “De prints moeten gelijk spreken. Het is makkelijk de plank mis te slaan en dat wil ik voorkomen.”

Kuik's ambities zijn internationaal

"Het eerste wat ik nu ga doen is slapen. Mijn partner en ik hebben de afgelopen dagen nauwelijks geslapen. Ongeveer één à twee uur per nacht, zodat we de puntjes op de i konden zetten,” zegt Kuik na afloop van de show. “Dit jaar wil ik me gaan richten op produceren en mijn kleding in meer winkels gaan verkopen. Op het moment wordt de kleding alleen in mijn winkel en via de webshop verkocht. Wel wil ik het een beetje exclusief houden, dus het moeten er niet te veel worden. Als ik dat wil realiseren heb ik investeerders nodig. Dus daar ga ik dit jaar naar opzoek.” Kuik heeft de droom om internationaal uit te breiden. “In 2015 is het plan een pop-up store in Londen te openen en over vijf jaar een pop-up store in New York. Verder doe ik gewoon mijn ding en hoop ik verder te groeien."

Evan Menswear focust zich op dromen en realiteit

Lees ook: Evan Menswear: 'De druk ligt een stuk hoger'

Evan Menswear: 'Het rek begint aardig vol te raken'

Evan Menswear: 'Het is een speeltuin voor ontwerpers'

Foto's: Peter Stigter

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN