Gouden schoen 2016 voor Nimco's Xsensible

De bekroning op een nieuwe start na een moeizame periode. Zo ziet Nimco directeur Max Krol de toekenning van de Gouden Schoen door brancheorganisatie Anwr-Garant. Krol en zijn team kregen de prijs maandag uitgereikt door schoenontwerper Jan Jansen (74), tijdens ISLN in inkoopcentrum Cast in Nieuwegein. Voor de gelegenheid droeg Jansen het gouden horloge dat zijn vader in 1950 kreeg na 25 jaar trouwe dienst als verkoopdirecteur kinderschoenen bij datzelfde Nimco.

De Gouden Schoen is een verkiezing. Leden van de inkoopcombinatie kiezen uit hun merkleveranciers het schoenenbedrijf dat zich het afgelopen jaar het meest klantvriendelijk en flexibel heeft opgesteld en open staat voor samenwerken met de retailer. Voor Krol betekende dat onder meer een fors risico nemen met een grote voorraad Xsensible schoenen zodat hij razensnel kon uitleveren wanneer er vraag was. "Schoenenretailers kopen momenteel heel erg voorzichtig in," zegt Krol, "maar als een product aanslaat, wil men bijbestellen en als je dan snel kunt leveren, maak je als leverancier het verschil."

Xsensible lijn exponent van een nieuwe start

Toch zou het begrijpelijk zijn geweest als Nimco zijn voorraadrisico juist tot een minimum had willen beperken. Vier jaar geleden, in 2012, ging Nimco's winkelketen House of Shoes failliet. De opkomst van online spelers zoals Zalando, de economische malaise en een mislukte verkooppoging van House of Shoes aan de Hoogenbosch Group deden het bedrijf de das om. Ook de versnippering van de bedrijfsactiviteiten droegen bij aan de problemen van het toen 108-jaar oude bedrijf. Naast de House of Shoes multibrand winkelketen, was Nimco actief als leverancier van kinderschoenen en producent van orthopedische schoenen en hoewel van alle 'gezondheidsschoenen' die in Nederland worden verkocht éénderde bij het bedrijf uit Nijmegen vandaan komt, zoog de noodlijdende winkelketen de andere bedrijfstakken leeg.

De nu bekroonde Xsensible schoenenlijn is exponent van de nieuwe start. Vorig jaar werd het roer omgegooid. Nimco koos voor innovatie, bouwde een fabriek in Portugal voor orthopedische en maatschoenen en moderniseerde de Xsensible stretchwalker, waarvan Nimco het patent in 2007 verwierf van de Japanse bedenker Tetsuya Nosaka. De schoen heeft een zogenaamde balanszool, geïnspireerd op de traditionele Japanse sandaal met de hak in het midden van de zool, en loopt zeer comfortabel. Niet voor niets zijn de schoenen populair bij mensen die veel moeten staan (in de horeca bijvoorbeeld) en lopen, gezien de vele stretchwalkers op de Via Gladiola in Nijmegen.

Gouden schoen 2016 voor Nimco's Xsensible

Krol: "Consumenten willen geen pijn aan hun voeten, ze willen een schoen waar ze blij van worden. Het is een stijlvolle wellness schoen die echt iets doet voor de drager. Deze award is voor ons een teken dat niet alleen consumenten maar ook de schoenenbranche blij wordt van dit concept." De Xsensible Stretchwalker met het blokje onder de zool is niet alleen in Nederland maar ook in andere Europese landen en in Azië een succes.

Het betekent overigens niet dat de wellness schoen alleen in sportieve modellen wordt uitgevoerd. Er is nu zelfs een heuse Xsensible designcollectie op de markt van de hand van Jan Jansen. Daarmee is zowel voor Nimco als Jan Jansen de cirkel mooi rond. Bij het bedrijf waar de schoenontwerper begin jaren zestig door zijn vader werd geïntroduceerd, maakt Jan Jansen nu ook een nieuwe start. Het is zijn eerste freelance klus als zelfstandige sinds hij zijn naam in augustus terugkocht van de curator van het failliete Ardenberg.

Deze week een interview met Jan Jansen over zijn samenwerking met Nimco en de nieuwe Xsensible by Jan Jansen lijn.