In beeld: opvallende advertentiecampagnes herfst/winter 2018/19

Beyoncé siert naar verluidt de cover van het prestigieuze septembernummer van de Amerikaanse Vogue. Ook zou Queen B(ey) volledige zeggenschap over de cover gekregen hebben van Vogue-hoofdredacteur Anna Wintour, zo melden Amerikaanse media op basis van bronnen. Op verzoek van de popster zou, voor het eerst in de 126-jarige geschiedenis van het tijdschrift, een Afro-Amerikaanse fotograaf gevraagd zijn voor de coverfoto.

Vogue’s September issue is de belangrijkste van het jaar, dat aan de start van het nieuwe modeseizoen wordt gepubliceerd. De editie bevat vaak een recordaantal advertenties van gerenommeerde luxehuizen en modemerken. FashionUnited heeft de opvallendste advertentiecampagnes voor herfst/winter 2018/19 op een rijtje gezet.

Lauryn Hill voor Woolrich

Lauryn Hill, die momenteel toert met het 20-jarige 'The miseducation of Lauryn Hill' album, is door Woolrich gestrikt als gezicht van de herfst- en wintercollectie. Het is voor het eerst dat de Amerikaanse zangeres zich aan een merk verbindt. De campagnefoto’s zijn geschoten bij het Apollo Theatre in de wijk Harlem in New York, waar Hill twintig jaar geleden ook de videoclip van nummer ‘Doo wop’ opnam. Hill componeerde de muziek voor de Woolrich campagnevideo, ze speelt een akoestische versie van haar hit ‘Ex-Factor’. De 43-jarige zangeres werkte ook achter de camera samen met Woolrich. Ze ontwierp een aantal kledingstukken voor het Amerikaanse outdoor kledingmerk, die vanaf september te koop zijn.

Video: Lauryn Hill - Woolrich Autumn/Winter 2018 - British Vogue Vimeo

Harry Styles, een hond en kip hoofdrolspelers Gucci’s mannenpakken-campagne

De Engelse muzikant Harry Styles poseert in typisch Britse fish and chips-shop (‘chippy’) in de Gucci’s ‘men’s tailoring’ campagne. Styles poseert in verschillende kostuums van het Italiaanse luxemerk. Toch zijn het vooral de dieren die de show stelen. Daarover zei Gucci in het persbericht uit juni: “Styles brengt zijn huisdieren, een hond en kip, mee naar de chippy, waar hij zijn eten besteld en het dan deelt met de dieren. Een verhalenreeks dat beroemde foto's en scènes uit Britse films weerspiegelt,” aldus het modehuis.

In beeld: opvallende advertentiecampagnes herfst/winter 2018/19In beeld: opvallende advertentiecampagnes herfst/winter 2018/19

Foto’s: Harry Styles Gucci’s Men’s Tailoring campagne herst/winter 2018-19. Credit: Gucci

‘Landscapes’: Surrealistisch Calvin Klein

Voor de herfst 2018 CALVIN KLEIN 205W39NYC wereldwijde advertentiecampagne is “het vertrouwde Amerikaanse landschap door een lens van buitenaardse wezens” te zien, “waarbij de perceptie van het reële en het ingebeelde wordt uitgedaagd,” zegt het Amerikaanse modemerk in een persbericht over de campagne. “De herfst 2018 campagne is een symbolisch verhaal waarin oude en nieuwe werelden elkaar ontmoeten, gerelateerd aan de ontdekking van Amerika, de 1960s Space Race en de 21e eeuw informatietijdperk,” zegt chief creative officer Raf Simons in de verklaring. In de beelden, van fotograaf Willy Vanderperre, lijken de modellen veel groter dan de uitgestrekte bergen die de natuurlijke achtergrond vormen, ‘voor een nostalgisch, maar ook een buitenaards/niet aardsgezind gevoel’, aldus Calvin Klein in het bericht.

In beeld: opvallende advertentiecampagnes herfst/winter 2018/19In beeld: opvallende advertentiecampagnes herfst/winter 2018/19In beeld: opvallende advertentiecampagnes herfst/winter 2018/19

Foto’s: Calvin Klein 205W39NYC herfst 2018 advertentiecampagne ‘Landscapes. Credit: ©2018 Willy Vanderperre

It’s Versace, not Versachee

Blijkbaar wordt de naam Versace nog steeds onjuist uitgesproken. In de video doen de vele gezichten van de najaarscampagne 2018 en topvrouw Donatella Versace het nog een keer voor. Het Italiaanse modehuis claimt ook dat het campagnebeeld voor herfst 2018 ‘de langste is ooit gemaakt’. Op het beeld sieren maar liefst 54 modellen, onder wie Kaia Gerber, de Hadid zussen en ook de Nederlandse Rianne van Rompaey, in Versace-outfits, gefotografeerd door Steven Meisel.

Video: Versace

Balmain: sci-fi Milla Jovovich

Balmain heeft actrice Milla Jovovich gestrikt voor de herfst/winter 2018 campagne. Deze is geïnspireerd op The Fifth Element, een Franse sciencefictionfilm van Luc Besson uit 1997, waarin Jovovich het ‘wezen’ Leeloo speelt. Jovovich, uitgerust in metallic kledingstukken met sterk silhouet, steekt af tegenover het decor, een industrieel, leegstaand ogend magazijn. “Ik kon niet wachten om de eerste beelden van de Londen shoot te zien. Uiteraard had ik geweldige dingen verwacht, maar ik werd direct omvergeblazen,” verklaart Balmain’s creatief directeur Olivier Rousteing in de toelichting bij de campagnevideo op YouTube. “Geen gecompliceerde video edits, zelfs geen soundtrack. Toen ik het materiaal zag wist ik direct dat we het simpel moesten houden, de focus op Milla. De sterke, minimalistische stijl is misschien nieuw voor Balmain, maar het complimenteert de najaars stijlen perfect,” aldus Rousteing in de toelichting.

Video: Balmain

Chanel vraagt Margot Robbie als model voor Chanel Neige

De Australische actrice Margot Robbie, Chanel's nieuwste merkambassadeur, maakt haar debuut in haar eerste advertentiecampagne van het Franse luxehuis. Ze is het gezicht van Chanel's eerste Coco Neige collectie. Deze lijn spitst zich toe op wintersport en is verkrijgbaar vanaf juli en augustus. Eerder strikte Karl Lagerfeld beroemdheden als Pharrell Williams, Cara Delevingne, Lily-Rose Depp en Willow Smith voor verschillende Chanel campagnes.

Stella McCartney gaat terug naar haar roots

"Dit seizoen gaan we terug naar herinneringen uit mijn jeugd. We schoten (de campagne, red.) op de boerderij waar ik opgroeide; bij de oceaan en met Kintyre School Pipers (pipeband doedelzakspelers, red.) - een van de emotioneelste campagnes ooit gemaakt," verklaart oprichter en ontwerper Stella McCartney in de toelichting bij de advertentievideo van de damescollectie herfst 2018 collectie.

Voor de herfst/winter mannenmode campagne strikte Stella McCartney acteur Ashton Sanders, bekend van zijn rol in de film 'Moonlight'.

Video’s: Stella McCartney

Kim Kardashian West en vijf jaar oude dochter, North West, staan model voor Fendi

Kim Kardashian West, haar vijf jaar oude dochter North West en moeder Kris Jenner staan model voor Fendi’s #MeandmyPeekaboo-campagne . "In het geval van de Kardashians zijn het alle drie zeer sterke vrouwen met sterke persoonlijkheden. Het is een iconische familie, die bekend staat om hun uiterlijk, we wilden daarom juist een intieme kijk geven in hun relatie,” verklaarde Fendi’s creatief directeur Silvia Venturini Fendi eerder tegen WWD. De videobeelden worden begeleid door het nummer “Love Lockdown’ van Kim Kardashians man Kanye West.

Kim Kardashian West schittert ook in de Calvin Klein Underwear en Calvin Klein Jeans herfst/winter 2018 campagnes met haar (half)zussen.

In beeld: opvallende advertentiecampagnes herfst/winter 2018/19

Foto: Calvin Klein Underwear herfst 2018. Credit: Calvin Klein

Over de Vogue & de September Issue

Hoofdredacteur van Vogue US is Anna Wintour, sinds 1988 - zij wordt gezien als een van de meest invloedrijke personen in de modebranche. Condé Nast heeft dinsdag 31 juli bekendgemaakt dat Wintour ‘voor onbepaalde tijd’ op haar post blijft, zo meldt Reuters. Daarmee maakt de uitgeverij een einde aan de geruchten die de ronde deden over haar vertrek.

Lees ook het Engelse artikel van onze UK correspondent (april 2018): Addressing the rumours of Anna Wintour exiting Vogue

De septembereditie van de Amerikaanse Vogue verschijnt half augustus.

Hoofdbeeld: Calvin Klein 205W39NYC herfst 2018 advertentiecampagne ‘Landscapes. Credit: ©2018 Willy Vanderperre