Jacquemus stapt over naar ‘in-season’-shows, krijgt dit model een opleving?
bezig met laden...
Jacquemus keert terug naar de catwalk met een co-ed show op 30 juni. De collectie zal direct na de show te koop zijn, zo meldt ontwerper Simon Porte Jacquemus op zijn Instagrampagina. De collectie is bovendien minder seizoensspecifiek, blijkt uit een persbericht in handen van onder meer WWD.
Volgens Jacquemus markeert de nieuwe aanpak ‘een verschuiving naar een meer adaptieve, moderne benadering’, zo is in het persbericht te lezen. ‘Dit voelt relevanter en realistischer voor ons. De collectie zal direct na de show te koop zijn, en daarna zullen meer releases volgen.” De titel van de collectie is ‘La Montagne’, aldus Jacquemus. Waar de show plaats zal vinden, is nog niet bekend.
Jacquemus showde een jaar geleden voor het laatst fysiek. De presentatie van de collectie ‘L’Amour’ vond plaats in een weids Frans graanveld, waar genodigden op veilige afstand van elkaar langs de uitgemaaide catwalk zaten.
‘In-season’, het vervolg op ‘see now, buy now’?
Jacquemus’ ‘in-season’-model, zoals het door verschillende modemedia wordt genoemd, past bij de roep om een verandering in de modekalender die vorig jaar lente luid weerklonk. De kalender zou beter moeten aansluiten bij de reële seizoenen, meenden ontwerpers en CEO’s.
Het ‘in-season’-model staat ook wel bekend als ‘see now, buy now’, een van de grootste modewoorden van het jaar 2016. Onder meer Tom Ford, Vetements, Prada en Burberry omarmden het concept nadat het Britse onderzoeksbureau Verdict vaststelde dat 85,6 procent van de consumenten het liefst kledingstukken koopt die geschikt zijn voor de actuele weersomstandigheden en dus meteen kunnen worden gedragen.
De laatste jaren won het echter niet verder aan populariteit. Tom Ford liet het model in 2017 weer los na timingsproblemen in de toeleveringsketen. ‘Instant fashion’ zou de toekomst kunnen zijn voor mode, maar de industrie was er in 2017 nog niet klaar voor, aldus Ford. In tegenstelling tot Ford is Jacquemus echter niet gebonden aan de Fashion Week-kalender, en heeft het daarom wellicht meer ruimte om het tijdspad te bepalen. Wie weet zullen andere merken volgen en krijgt ‘see now, buy now’ in de context van een veranderende modekalender alsnog een opleving.