• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Joline Jolink over zich uitspreken, duurzaamheid en de nieuwe vegan sneakers

Joline Jolink over zich uitspreken, duurzaamheid en de nieuwe vegan sneakers

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |INTERVIEW

Ontwerper Joline Jolink breidt het aanbod uit. Halverwege november lanceert de ondernemer een duurzame sneaker genaamd ‘Future’. Tijd om eens te bellen met Jolink, natuurlijk over de nieuwe sneaker maar ook duurzaamheid in het algemeen. Wat vindt ze van de stappen die worden gemaakt door grote en kleine bedrijven in de industrie en over het tempo waarin de verandering plaatsvindt? We leggen haar meerdere vragen voor.

Jolink werkt al jaren met mini-collecties voor haar eigen merk en werkt zo duurzaam mogelijk. Ze laat zich niet opjagen door het huidige systeem van de mode industrie en heeft haar eigen systeem ontwikkeld. Ze heeft het idee dat ze daar nu alle aspecten van onder controle heeft, zo meldt ze telefonisch tegen FashionUnited. Ze maakt beperkte oplages, verkoopt alleen via haar eigen kanalen en heeft nooit uitverkoop. Er is geen overschot en geen afval, maar de consument die op de webshop of in de winkel komt kan altijd wat nieuws ontdekken. “Het werkt heel goed en het is sowieso iets waar ik mee door ga.”

Binnenkort kan de consument weer iets totaal nieuws ontdekken, namelijk een sneaker. Het is voor het eerst dat de ontwerper een schoen heeft ontwikkeld. “Sneakers zijn onmisbaar in mijn garderobe maar doorgaans slecht voor moeder natuur en ik denk altijd: ‘Dat kan beter’.” Het idee voor een sneaker zat al jaren in het hoofd van Jolink, maar kreeg pas begin dit jaar serieuzere vormen toen ze naar Portugal afreisde om af te spreken met een producent. “Kevin van Rotterdams schoenenmerk Vico Movement kon mij daar introduceren en het is belangrijk om de juiste partner te vinden. Je kan wel een droom hebben om een sneaker toe te voegen, maar in mijn geval was het het goede moment afwachten tot je de juiste mensen hebt gevonden. Of in ieder geval een producent die je vertrouwt en waarmee je een match hebt qua duurzaamheid en bedrijfsvoering” Ze kwam terecht bij een familiebedrijf waarvan de eigenaar het ook leuk vindt om de ontwikkeling van een zo duurzaam mogelijke schoen te onderzoeken. “Het zal waarschijnlijk nog weer beter gaan mocht ik nog een sneaker ontwikkelen,” zo vertelt Jolink. “Ik heb nu een voet tussen de deur daar en ik kan op deze manier van binnenuit verandering aanjagen. Er is nog veel traditioneel leer en ik heb het idee dat ik daar iets kan veranderen.”

Joline Jolink ontwerpt Peta-approved vegan sneaker

Zo is de ‘Future’ bijvoorbeeld cruelty-free gemaakt, volledig vegan en duurzaam en is PETA-approved. Er is gebruik gemaakt van katoen, vegan leer, gerecycled kurk, gerecyclede flessen en de lijm is vrij van dierlijke componenten. De zool heeft daarnaast een ergonomisch karakter en de voering is gemaakt van een ademend materiaal dat zacht aanvoelt. “Het smaakt naar meer, maar ik wacht af hoe de reacties zijn. Toen ik in 2006 denim aan de collectie toevoegde, was ik bescheiden en moest ik nog maar even zien hoe erop gereageerd werd. Het was meteen zo’n succes dat het nu steeds meer is uitgebreid en steeds meer denim items zijn helemaal gemaakt van organic of recycled materiaal. Daar bleek echt behoefte aan. Als het ook zo goed gaat met de sneaker kan ik mij zeker voorstellen dat een uitgebreidere of schoenencollectie komt.”

In de bedrijfsvoering van Jolink is niet veel veranderd de afgelopen jaren, maar de ontwerper en ondernemer heeft er wel bewust voor gekozen zich meer uit te gaan spreken. “Het zit niet in mijn karakter. Ik vind het echt helemaal prima om in mijn ontwerpbubbel in mijn studio bezig te zijn met innovatieve materialen. Twee jaar geleden heb ik bewust gezegd: Ik kan dit niet meer voor mezelf doen, ik moet mij meer gaan uitspreken, mensen bewust gaan maken en inspireren.” Ze probeert ook niet te oordelen over de stappen die bedrijven nemen op een pad naar duurzaamheid. “Het is makkelijk om te zeggen dat een bedrijf het nog op allerlei vlakken fout doet. Maar H&M bereikt bijvoorbeeld een andere doelgroep. De mensen die zij bereiken, bereik ik sowieso niet.” Jolink is dan ook blij dat iedereen op alle niveaus zich meer uitspreekt over duurzaamheid zodat het ook bij de consument kan gaan doordringen. “Ik denk dat dat wel meer moet gebeuren, dat het niet van het halve werk moet zijn.”

“Ik kan mij voorstellen dat het moeilijk is voor een groot bedrijf dat is ingesteld op traditionele grondstoffen en dierlijke materialen om te schakelen. Ik denk wel dat er een verandering aan zit te komen, maar het moet sneller.” Zo zou ze graag zien dat grote bedrijven meer hun nek uitsteken. Ze merkt namelijk zelf dat het moment waarop je eerlijk en transparant bent naar de consument, deze het ook eerder vergeven als in de eerste ronde van een innovatief product, nog een vetertje gaat rafelen, om maar iets te noemen. “Je bouwt een band op met mensen en neemt ze mee in het proces. Ze hebben meer begrip omdat ze ook begrijpen dat iemand een keer het risico moet nemen. Bijvoorbeeld met de labels van appelleer die ik gebruik voor mijn jeans. Iemand moet namelijk het materiaal gaan afnemen zodat een producent stappen kan maken. Die moet ook kunnen groeien, die moet ook kunnen leren.”

De Future-sneaker is vanaf 15 november te koop voor 210 euro in de winkel en via de website van Joline Jolink. Jolink opent binnenkort een tweede winkel, dit keer in Utrecht. Meer informatie over de vestiging komt in december naar buiten.

Beelden: Joline Jolink

Duurzaamheid
Future
Joline Jolink
Sneaker