• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Deze drie modemerken gebruiken duurzame, innovatieve jeanslabels

Deze drie modemerken gebruiken duurzame, innovatieve jeanslabels

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

De teelt van katoen - het hoofdbestanddeel van denim - is één van de meest waterconsumerende en milieuvervuilende bestandsdelen. Vandaar dat spijkerbroeken er tegenwoordig in allerlei duurzame varianten zijn. Van de toepassing van biologisch katoen tot aan volledig circulaire jeans. Maar hoe zit het met de details, zoals de traditioneel lederen labels aan de achterkant van een spijkerbroek? Zijn die er ook in duurzame varianten? FashionUnited zet drie modemerken op een rij die het leer vervangen door innovatieve materialen voor hun jeanslabels.

1. Joline Jolink: Jeanslabels gemaakt van appel-leer

Op zoek naar een alternatief voor echt leer voor jeanslabels in haar duurzame collectie, kwam modeontwerpster Joline Jolink per toeval appel-leer tegen op een beurs. “Het is gemaakt van afval uit de appelteelt. Dit wordt door een fabrikant omgezet in appel-leer,” vertelt Jolink telefonisch aan FashionUnited. Jolink’s gelijknamige merk biedt duurzame dameskleding, waaronder truien, spijkerbroeken, shirts, rokken en jurken. Deze items zijn onder andere gemaakt van organisch katoen. Joline Jolink maakt geen seizoenscollecties, waardoor geen kledingoverschotten ontstaan. Het Nederlandse label beschikt over een flagshipstore in Rotterdam en een eigen webshop. De collecties worden uitsluitend via deze kanalen verkocht.

De ‘appellabels’ zijn al toegepast op enkele jeansmodellen, waaronder de zwarte boot jeans en de blauwe straight jeans, beiden gemaakt van gerecycled katoen. “Het is voor mij nieuw om ermee te werken, maar ik ben er tot nu toe positief over. Klanten vinden het erg leuk dat ik met appel-leer aan het testen ben,” aldus Jolink. Naast dat het appel-leer een milieuvriendelijk alternatief voor echt leer is, heeft het materiaal volgens Jolink geen nadelen wat betreft houdbaarheid. “De producent van de jeanslabels heeft mij op de beurs een wastest laten zien met labels van verschillende materialen, met naast appel-leer ook ananassen-leer, dierlijk leer en papier. De labels werden veertig keer gewassen, en het appel-leer kwam er bij mij positief uit. Je kunt het materiaal vergelijken met echt leer,” vertelt Jolink.

Een uitgebreider gebruik van appel-leer is momenteel nog toekomstmuziek, zo zegt Jolink. “We zouden kunnen kijken of het ook kan worden gebruikt voor schoenen of kleding.”

Beeld: Joline Jolink collectiebeelden

2. HNST: FSC gecertificeerd jacron als jeanslabel

Met zijn circulaire modemerk HNST (Honest) beoogt Tom Duhoux een ‘radicaal andere jeans’ te brengen voor zowel mannen als vrouwen. Spijkerbroeken van het Belgische HNST bestaan voor de helft uit hergebruikt denim uit zelf ingezamelde oude spijkerbroeken en voor de helft uit tencel, wat is gemaakt van houtpulp. Behalve de jeans zelf, gebruikt HNST duurzame jeanslabels. De labels zijn gemaakt van jacron, een papierachtig materiaal dat biologisch afbreekbaar is, zo vertelt Duhoux tegenover FashionUnited. “Het is gemaakt van cellulose uit houtpulp en is op die manier hernieuwbaar. Onze jacron-labels worden in Europa gemaakt met houtpulp uit FSC gecertificeerde bossen. Dat zijn bossen met duurzaam en verantwoord bosbeheer,” aldus Duhoux in een e-mail aan FashionUnited.

Jacron als materiaal voor jeanslabels kwam op Duhoux’s pad in zijn zoektocht naar een alternatief voor leer. “Traditioneel werden de labels van jeans gemaakt uit leer. Dat werd vervangen door synthetisch leer, maar dit past niet in de designfilosofie van HNST. De reden is dat dit kunstleer vaak van polyurethaan (PU) wordt gemaakt, wat niet hernieuwbaar en dus niet recyclebaar is,” aldus de Antwerpse ondernemer. Het voordeel van de jacron-labels is volgens Duhoux dat het hetzelfde uiterlijk heeft als conventionele jeanslabels, dat het een hernieuwbaar materiaal is, en dat het geen schadelijke stoffen bevat. Nadelen van jacron met betrekking tot houdbaarheid na een aantal wasbeurten heeft Duhoux naar eigen zeggen nog niet gevonden. De jeanslabels worden al toegepast op de spijkerbroeken van HNST. “Klanten merken geen verschil met conventionele jeanslabels,” zegt Duhoux. HNST beschikt over een showroom in Antwerpen. De collecties zijn verkrijgbaar via de webwinkel van het merk.

Beeld: HNST collectiebeeld

3. Mud Jeans: Geen losse, maar geprinte labels op de spijkerbroek

“Mud Jeans is een circulair jeansmerk. Onze insteek is dat we spijkerbroeken creëren die hergebruikt kunnen worden, dus werken we met zo min mogelijk materiaal om een zo simpel mogelijk product te maken,” vertelt Eva Engelen, CSR Manager van Mud Jeans, telefonisch tegenover FashionUnited. Vandaar dat Mud Jeans sinds een tijd niet met losse jeanslabels werkt, maar in plaats daarvan de labels print op de spijkerbroeken. “Het is moeilijk om losse labels te recyclen, dus met het printen van de labels bevorderen we hergebruik,” legt Engelen uit. Als laatste stap in het productieproces van een Mud Jeans-spijkerbroek wordt met witte printinkt het label op de jeans gedrukt.

Het voordeel van de geprinte jeanslabels is dat ze ervoor zorgen dat de spijkerbroeken als ‘vegan’ mogen worden bestempeld. “Daarmee bieden wij producten voor de vegan community,” vertelt Engelen. Qua houdbaarheid zijn de geprinte labels vergelijkbaar met traditionele lederen labels. “De labels vervagen na een tijdje, net als labels van leer. Dat hoort naar mijn mening ook bij het concept van een spijkerbroek. Die wordt na een tijdje ‘eigen’,” aldus Engelen. Mud Jeans is gevestigd in Nederland. De circulaire denimproducten van het merk zijn beschikbaar bij ruim 300 retailers in zo’n dertig verschillende landen. Het label, opgericht in 2012, heeft tevens een eigen webwinkel.

Beeld: Mud Jeans collectiebeeld

Homepage beeld: Mud Jeans collectiebeeld

Circulariteit
Denim
Duurzaamheid
HNST
Innovatie
Joline Jolink
MUD Jeans