Lidewij Edelkoort: “ We zouden ontwerpen moeten standaardiseren”

‘We zeggen steeds dat iets nieuw is, terwijl het eigenlijk oud is. Daar moeten we eens mee ophouden. Trends duren eigenlijk heel lang,’ een opmerkelijk statement tijdens een trendseminar, zeker wanneer deze van de spreker zelf komt. Ook al zijn we het van Lidewij Edelkoort gewend, komt er toch nerveus gelach uit de zaal tijdens de Portraits of Fashion seminar in Amsterdam.

In Theater de Meervaart in Amsterdam heeft weer een grote groep mensen zich verzameld in de hoop de wijze woorden van Edelkoort om te zetten in business ideeën. Edelkoort stelt dan ook zeker niet teleur en gaat zo’n twintig trends af rondom het thema portretten en vult daarna de middag ook nog aan met trends specifiek voor activewear. Iedereen komt er om geïnspireerd te worden: “Het is eigenlijk een cadeau, zo’n middag,’ zegt Daphne Weiman die haar eigen bedrijf in interieurkunst heeft. Vorige jaar heeft ze ook enkele van de trends doorgevoerd tijdens haar werk: “Zoals bijvoorbeeld de kleur blauw.” Ze heeft dan ook haar aantekeningenboek in de aanslag als ze de zaal binnenstapt.

Voor deze trendseminar heeft Edelkoort zich voor het thema laten inspireren door de selfie-cultuur. Wat de geschilderde portretten van vroeger waren, zijn nu de selfies. Voor consumenten is het belangrijks dat items door de dragers zelf vastgelegd kunnen worden door de camera op hun telefoon. Door het maken van een selfie of een andere zelfgemaakte foto, denk bijvoorbeeld aan een kiekje van de voeten waarbij de bovenkant van de schoenen te zien is. Edelkoort besteedt veel aandacht aan allerlei kragen zoals voorbeeld te zien waren bij Burberry en Giambattista Valli. Oorbellen worden volgens haar ook weer belangrijk. en oorbellen worden ook zeker weer belangrijk, zegt ze. Vaak verwijst ze naar portretten van poëten en edelmannen en -vrouwen waar kragen en oorbellen vaak de hoofdrol speelden.

Lidewij Edelkoort: “ We zouden ontwerpen moeten standaardiseren”

Lidewij Edelkoort: “Standaardiseren scheelt een hoop tijd en geld”

Waar meeste van de trends die ze opsomt figuratief zijn, zoals de overdaad van laagjes in kant, bloemenprint en andere motieven, wijst ze ook op de abstracte stroming in de mode. “Dit zit er al zo lang aan te komen, abstractie. Maar we hebben gewoon nog zoveel te vertellen op dit moment, dat we teruggrijpen naar wat we al kennen.”

Edelkoort heeft niet alleen over de mode veel te vertellen, maar ook over de industrie zoals ze al in 2015 deed met haar Anti-Fashion manifest. Ze pleitte toen voor een nieuw systeem en leverde kritiek op het huidige (razendsnelle) modesysteem. Tijdens deze seminar benadrukte ze haar boodschap nogmaals. “Het modesysteem moet gewoon anders.” Ze verwijst naar haar eerdere uitspraak over het steeds presenteren van ‘nieuwe kleding’ en dat we daar toch echt mee op moeten houden. “Eigenlijk moeten we kledingstukken, die al perfect zijn of een goede basis, standaardiseren.” Het publiek is hoorbaar opnieuw verrast. In de mode industrie wordt immers geld verdiend met het continue presenteren van iets nieuws.“Dat scheelt een hoop tijd en geld.”

Beeld: Catwalkpictures, Hoofdbeeld: Burberry AW17/Giambattista Valli AW17, Céline AW17

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN