Lois maakt opnieuw comeback
bezig met laden...
Om de zoveel tijd lijkt spijkerbroekenmerk Lois weer de markt te willen veroveren. In 2010, 2011 en 2013 kondigde het label ook al een herintroductie aan, maar het grote succes bleef uit. Volgens distributeur Blosh lag dat allemaal aan één ding: de economie. Lois is nu verkrijgbaar binnen het portfolio van het bedrijf, dat ook verantwoordelijk is voor merken als Aaiko en American Vintage.
Los Hermanos Azules bv, een Nederlands bedrijf, is nu licentiehouder van het Spaanse merk Lois. De Nederlandse groep neemt de marketing en sales voor zijn rekening. De Nederlandse onderneming werkt nauw samen met LTM LTD, de Spaanse eigenaren van Lois. Blosh regelt voortaan dus de distributie.
Lois gaat zich richten op plezier. Volgens het merk is dat de onderscheidende factor van Lois. Waar andere jeansmerken zich richten op de functionele working jeans en de geschiedenis met cowboys en paarden, focust Lois op een fun pair of jeans. Dit gevoel komt voort uit de jaren zeventig, een periode waarin Lois werd gedragen door celebrities uit de muziek- en sportwereld.
Lois verkrijgbaar binnen portfolio Blosh in Amsterdam
Sinds 2008 was het een tijd lang stil rond Lois Denim. Het merk maakte in de jaren zeventig en tachtig naam als de grootste spijkerbroekenfabrikant van Europa en maakte deel uit van het Spaanse familiebedrijf van de gebroeders Sáez Merino. Begin oktober 2008 vroeg het moederbedrijf van het merk faillissement aan, omdat het de schulden niet langer kon afbetalen. Het merk Lois werd nog in hetzelfde jaar verkocht aan Grupo Six Valves. Daarna ging ook de toenmalige importeur JimJives failliet.
In februari 2012 ging de Nederlandse distributeur van het Spaanse merk failliet. Volgens curator Martijn Versantvoort waren grote investeringen gedaan in het merk, maar na enige tijd bleek dat er weinig acceptatie plaatsvond vanuit de markt.
Toch gaf het merk niet op. Vorig jaar werd een winkel geopend in de Negen Straatjes in Amsterdam. Doel van de winkel was consumenten verrassen en herinneren aan 'het oudste jeansmerk van Europa'. En voor retailers moest de winkel een showroom zijn.
Foto's: herfst- en wintercollectie 2015