• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Louis Vuitton brengt beroemde Multicolore collectie terug met Takashi Murakami

Louis Vuitton brengt beroemde Multicolore collectie terug met Takashi Murakami

Door Susan Zijp

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode
Louis Vuitton x Murakami, campagnebeeld met Zendaya in de hoofdrol. Credits: Inez & Vinoodh voor Louis Vuitton.

Louis Vuitton en Takashi Murakami brengen de iconische Multicolore-collectie uit de jaren 2000 opnieuw op de markt. Deze herlancering omvat de klassieke monogram handtassen en introduceert het kenmerkende ontwerp op moderne modellen zoals de Capucines en Coussin. Daarnaast keren geliefde prints zoals Panda, Cerises en Cherry Blossom terug, waarmee het merk haar langdurige samenwerking met Murakami viert.

De samenwerking tussen Louis Vuitton en de Japanse kunstenaar Murakami begon in 2005 onder de creatieve leiding van Marc Jacobs en bracht een revolutie teweeg in de modewereld. Het kleurrijke monogram van Murakami, gedragen door beroemdheden als Lindsay Lohan en Paris Hilton, werd wereldwijd een must-have. Echter, eind juli 2015 stopte Louis Vuitton met de productie van de Multicolore handtassen, waarmee een einde kwam aan een tijdperk. De huidige ontwerper Nicolas Ghesquière besloot de collectie achter zich te laten en richtte zich op nieuwe ontwerpen voor het merk.

Nu, twintig jaar na hun eerste samenwerking, presenteren Louis Vuitton en Murakami een exclusieve heruitgave ter gelegenheid van dit jubileum. De nieuwe collectie zal vanaf 3 januari 2025 wereldwijd beschikbaar zijn. Deze eerste drop bestaat uit een gelimiteerde oplage van 200 stukken, waaronder kleurrijke tassen, riemen en zijden sjaals. De tweede drop is vanaf 21 maart online en in de Louis Vuitton-winkels beschikbaar. De derde drop is vanaf 30 mei te koop.

Een opvallend element in deze herlancering is het speelse herontwerp van het klassieke Louis Vuitton-logo op iconische items zoals de All In BB, Speedy, Keepall en Monogram Mules. Murakami's beroemde Superflat-techniek (ookwel New Pop genoemd) komt hier duidelijk naar voren. Prijzen variëren van 90 euro voor een notitieboek en 7000 euro voor de 'Capucines' mini-tas.

De campagne, met actrice en Louis Vuitton-ambassadeur Zendaya in de hoofdrol, is gefotografeerd door het wereldberoemde Nederlandse modefotografenduo Inez & Vinoodh (Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin). De collectie wordt versterkt door korte films waarin Zendaya de fantasiewereld van Murakami betreedt via een mobiele telefoon uit de vroege jaren 2000. De campagne speelt in op de Y2K-trend, die populair is bij generatie Z (geboren tussen 1995 en 2003) en de stijl van de vroege jaren 2000 herintroduceert.

Eigendom: Louis Vuitton

Editor's Note: Dit artikel is op vrijdag 3 januari 2025 aangevuld met meer informatie.

Lees ook:
Inez van Lamsweerde
Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin
Louis Vuitton
Takashi Murakami
Y2K
Zendaya