Luxemerk Vince stapt in kledingverhuur
bezig met laden...
Het luxemerk Vince gaat kleding verhuren. Dat kondigt het Amerikaanse merk aan in de digitale nieuwsbrief. De service, een abonnementsdienst op kleding, heet Vince Unfold.
Op de nieuwe website Vinceunfold.com is te lezen hoe het werkt. Leden van de abonnementsdienst krijgen toegang tot 'een breed scala' Vince-kledingstukken, maar schoenen en accessoires zijn niet te huur. Voor 160 dollar per maand, zonder additionele verzendkosten, krijgt een abonnee vier kledingstukken. Kleding schoon inleveren hoeft niet, Vince neemt stomerij voor zijn rekening.
Op dit moment is het kledinghuur-abonnement alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Bij de FAQ (veelgestelde vragen) staat: "We werken aan uitbreiding van onze internationale dekking voor dienstverlening," aldus Vince op de FAQ website.
Vince is overigens niet het eerste bedrijf dat de consument laat betalen voor gebruik in plaats van bezit. Het Amerikaanse Rent a Runway, dat in 2009 werd opgericht, was een van de eerste die die startte met een kledinghuur-abonnement. In Nederland startte Mud Jeans in 2013 met Lease a Jeans. Het merk leende en verhuurde in 5 jaar tijd circa 8000 spijkerbroeken, zo liet Mud Jeans in januari aan FashionUnited weten.
“Netflix en Spotify worden toegepast op retail. Bezit van het product is niet noodzakelijk om het te gebruiken. Autoleasecontracten, het huren van ski's of een abonnement op Spotify zijn bekende voorbeelden,” aldus het INretail rapport Retail richting 2030: Retail Rules, gebaseerd op onderzoek uitgevoerd in opdracht van INretail door adviesbureau Q&A. Volgens ABN Amro is 49 procent van de consumenten enthousiast over het kort huren van producten als alternatief voor kopen.
Vince, opgericht in 2012, brengt luxe dames- en herenmode en accessoires. Vince heeft 2400 verkooppunten, althans in 2016, zo is op de website te lezen. Daarnaast heeft het merk 40 retailwinkels, 14 outlet stores en een online shop.