• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mannenmode ontwerper om in de gaten te houden: Paul Helbers

Mannenmode ontwerper om in de gaten te houden: Paul Helbers

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Jarenlang was Paul Helbers in de top van de herenmodeindustrie te vinden. De 47-jarige Rotterdamse designer werkte onder andere als ontwerper voor Louis Vuitton en Martin Margiela. Vorig jaar nam hij een stap terug en begon hij voor zichzelf met zijn eigen mannenmodelijn ‘Helbers’. De inmiddels twee gelanceerde collecties worden goed ontvangen door grote moderetailers in Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

“Bij grote modehuizen kun je nooit helemaal je eigen smaak doorzetten als ontwerper,” liet Helbers eerder dit jaar weten in een interview met Fashionweek.nl. “Mijn aanpak is nu kleiner en persoonlijker en ik heb meer aandacht voor een product dan ik bij een groot merk zou hebben. Verder komt het woord luxe niet bij mij voor. In die zin hebben we dus heel andere klanten vergeleken met Louis Vuitton.”

collarless flight jacket in cotton satin – spring summer 18 photo @ChristopheBerlet #Helbers #quilting #seb

A post shared by Helbers (@helbersparis) on

Eigen kledinglijn Paul Helbers wordt goed ontvangen

Helbers debuteerde vorig jaar januari in Parijs met zijn collectie van moderne mix tussen formele pakken en casual op sportkleding geïnspireerde items. Grofgebreide truien, broeken, jassen en schoenen bevinden zich in de middenhoge prijsklasse, met prijzen variërend van 300 euro voor een overhemd tot 2.500 euro voor een jas. Zijn tweede collectie borduurde voort op deze stijl, maar bevatte wat lichtere materialen en lossere details. De producten werden al gekocht door Barneys in New York, Mr. Porter en Matches Mode.

De doelgroep van zijn label beschrijft hij tegenover Fashionista als “mensen die om kleding geven en een soort moeiteloosheid willen”. “Ik heb niet echt een leeftijd in gedachten, het is meer persoonlijkheid dan mode. Een collectie waarin je jezelf kunt uitdrukken, zonder je eigen identiteit te verliezen, zonder een mode-slachtoffer te worden,” aldus Helbers.

Paul Helbers: Van consultant tot ontwerper bij grote modehuizen

Vijf jaar lang werkte Helbers als ontwerper voor Maison Martin Margiela voordat hij terecht kwam onder de helm van Marc Jacobs bij de mannenmode divisie van Louis Vuitton. Nog voordat hij bij die grote modehuizen aan het werk ging, vlak nadat hij afstudeerde aan de Royal College of Art in Londen, ging hij in Amsterdam aan de slag bij de inmiddels gestopte modeketen Mac & Maggie. ‘Wat H&M vandaag is’, zo beschrijft Helbers het merk.

Met enkele collega’s van Mac & Maggie richtte hij later zijn eigen collectie Inch op, een lijn waarbij sportkleding met tailoring werd gecombineerd. “Het was heel Hollands. Ik kom uit Nederland en als je over het land heen vliegt, zie je dat het heel erg ontworpen is. Er is geen vierkante centimeter waarop niet wordt gekweekt, en dat was ook het idee achter de collectie,” vertelt Helbers aan Fashionista. Uiteindelijk stopte de designer met zijn label. Hij kreeg een functie als creatief directeur voor mannenmode in Nederland, waarna hij door Margiela werd gebeld om daar ontwerper te worden.

Zijn periode bij Margiela was naar eigen zeggen een grote les, omdat hij werd geconfronteerd met een ontwerper die “uiteindelijk kleding en mode maakt”. “Ik leerde ook van het proces van eerst denken voor te tekenen, in plaats van alleen te produceren en te bewerken. Je gaat door het gehele proces van het concept,” aldus Helbers.

Paul Helbers zet stap terug met lancering eigen modelabel

Toen Helbers in 2005 aantrad bij Louis Vuitton, stelden de mannencollecties nog niet zoveel voor. In de periode dat hij bij het modehuis werkzaam was, wist hij de omzet van de mannenmode te verdubbelen. Na het verlaten van Louis Vuitton in 2011, was Helbers consultant voor verschillende modelabels, waaronder de Chinese kasjmier fabrikant Erdos. In de tussentijd legde hij de basis voor zijn eigen merk. Niet alleen keek hij naar wie zijn partners werden, maar ook hoe de collecties zouden worden geproduceerd. “Ik vind het heel belangrijk waar mijn kleding wordt gemaakt en hoe,” stelt Helbers.

De reden dat Helbers voor zichzelf begon, is dat hij een specifieke manier van werken heeft. “Mijn inspiratie ontstaat vaak uit historisch perspectief; de ateliers waarmee ik samenwerkte zijn allemaal net zo oud als mijn inspiratiebeelden,” laat hij weten aan Fashionweek.nl. “Met ateliers ga ik vaak een heel nauwe samenwerking aan en dat zorgt ervoor dat het traditionele vakmanschap een heel nieuw leven krijgt en verbonden raakt met het heden. Deze manier van werken is moeilijk te vinden bij bestaande merken, want hier gaat de aandacht meestal naar het onderzoek van het product,” stelt hij in het interview.

Dat Helbers nu in zijn eigen collecties kenmerken van athleisure laat terugkomen, komt niet helemaal uit de lucht vallen. Meest recentelijk had hij een raadgevende functie bij het in Milaan gevestigde athleisure damesmodemerk Callens & Clo, waar hij inspiratie vond voor zijn eigen merk. “Uiteindelijk kan iedereen maar één ding doen, ik ben een one-trick pony. Mijn eigen label in de jaren ‘90 was al gebaseerd op het maken van stoffen voor sportkleding, maar toen had ik niet de ervaring die ik bij Louis Vuitton en Margiela opdeed. Sindsdien heb ik geleerd hoe je materialen gebruikt zonder de elegantie ervan te verliezen,” vertelt Helbers tegenover Fashionista. Volgens de ontwerper komt dat laatste goed uit in deze tijd. “Ik denk dat er tegenwoordig meer ruimte is om deze kant van de mode te verkennen dan dat er vroeger was. Mensen reizen nu meer, hun levens zijn meer dynamisch, dus de functionaliteit van de collectie onderstreept de manier van leven.”

In de toekomst wordt de collectie van Helbers nog aangevuld met accessoires, stelt hij aan Fashionweek.nl. “Het is de bedoeling dat in de toekomst ook aandacht wordt besteed aan het beginnen van eigen winkels.” Daar zouden dan ook items als glaswerk, porselein en boeken verkrijgbaar zijn. “Ik wil wat meer de breedte en de diepte in.”

In juni besteedt FashionUnited aandacht aan de internationale Mannenmodeweken. Voor alle reads over mannenmode klik hier.

Beeld: Helbers

Mannenmode
Paul Helbers