Mannenmode ontwerper om in de gaten te houden: Virgil Abloh van Off-White
bezig met laden...
Mannenmode ontwerper Virgil Abloh neemt geen blad voor de mond. De uitnodiging voor de debuutshow van zijn streetwear label Off-White tijdens Pitti Uomo afgelopen week was een oranje T-shirt met op de voorkant instructies van een reddingsvest. Op de achterkant stond de quote ‘Ik zal de oceaan nooit vergeven’, van de uit Iran gevluchte dichter Omid Shams. Abloh’s achtergrond in verschillende subculturen is vaak de inspiratie voor zijn collecties, maar liever nog gebruikt hij mode om sterke politieke statements te maken.
‘Ik zal de dood nooit vergeven’ en ‘De bom spreekt luider’: enkele van de poëtische teksten die tijdens Off-White’s SS18 show op de achtergrond werden getoond. Het modemerk debuteerde afgelopen week tijdens de 92ste editie van Pitti Uomo in Florence, Italië. Oprichter en creatief directeur Virgil Abloh wilde problemen in het huidige politieke klimaat aankaarten en werkte daarom samen met Jenny Holzer, een conceptuele kunstenaar uit de Verenigde Staten. Voor het decor selecteerde Holzer poëzie van onder andere Anna Swirszcynska over de opstand in Warschau in 1944.
Virgil Abloh debuteert met Off-White tijdens Pitti Uomo
De uit Chicago afkomstige Abloh, 35 jaar oud, ontwikkelde een herencollectie geïnspireerd op de vluchtelingencrisis in Syrië, immigratie, de economische crisis en de reis die zijn vader, een Ghanese migrant, jaren geleden moest maken om in de Verenigde Staten terecht te komen. Ook zijn achtergrond in zijn geboortestad diende als inspiratie voor Off-White’s lentecollectie voor 2018. “Ik ben geboren in de jaren ‘80 en opgegroeid in de jaren ‘90. Ik was in die tijd onderdeel van verschillende subculturen, van skate tot hip-hop. Ik put daar enorm veel inspiratie uit,” vertelde de designer onlangs in een interview met WWD.
Dat vertaalde zich in een collectie bestaande uit dertig verschillende looks, onder andere met jassen van zacht materiaal, oversized pantalons en schoenen die werden gemaakt in samenwerking met Vans en Timberland.
In zijn werk als ontwerper voelt Abloh een zekere verantwoordelijkheid om op te komen voor vluchtelingen, wat hij ook liet merken in zijn nieuwste collectie. “In het huidige klimaat, ook met het oog op de recente verkiezingen, heb ik een stem. Met mijn werk reageer ik,” liet hij weten tegenover Vogue, eraan toevoegend: “Ik ben een millennial merk. Jongeren gaan de berichten die ze op Instagram onderzoeken. Maar hebben we het over kleding of over de wereld in het algemeen?”
Virgil Abloh: Van architect tot modeontwerper
Hoewel Abloh nu helemaal thuis is in de modewereld, is dat nog niet zo lang de branche waarin hij actief is. Afgestudeerd als architect aan het Illinois Institute of Technology, begon Abloh zijn carrière bij een architectenbureau en richtte hij RSVP Gallery op, een kunstgalerij in Chicago. In 2009 kwam hij terecht bij Kanye West’s creatief agentschap Donda, waar hij artistiek directeur werd en toezicht hield op shows en merchandise artikelen.
Pas in 2012 kwam Abloh in de modewereld terecht. In dat jaar lanceerde de designer het modemerk Pyrex Vision, wat logo’s printte op T-shirts van onder andere Ralph Lauren. Tegelijkertijd werkte Abloh samen met ontwerpers Matthew Williams en Heron Preston in het collectief genaamd ‘Been Trill’. De ontwerper stopte een jaar later met Pyrex Vision, waarop hij zijn merk Off-White oprichtte.
Off-White, een high fashion streetwear merk, biedt met name oversized kledingstukken met grafische elementen en bijzondere details. Abloh ontwerpt collecties voor dames en heren en zijn items werden al eens gedragen door Jay-Z, Rihanna en Beyoncé. De doelgroep van Off-White beschrijft Abloh als “het meisje dat Céline draagt en de jongen die Supreme draagt, maar ze zijn samen”. “Ze delen hun kledingkast, hun high-low combinatie weerspiegelt Off-White’s visie op de wereld,” vertelde hij onlangs in een interview met GQ. Het label kwam twee jaar geleden in de finale van de LVMH Prize terecht, welke uiteindelijk werd gewonnen door Marta Marques & Paulo Almeida.
Met zijn label wil Abloh bereiken dat jongeren meer informele streetwear items gaan dragen. “Mijn missie is om jongeren op weg te helpen om streetwear te dragen dat meer verfijnd is, maar nog steeds betekenisvolle details van het originele streetwear bevat,” zei hij twee jaar geleden tegenover Vogue.
Abloh werkt samen met Ikea aan nieuwe Frakta tas
Naast zijn werk voor Off-White, ontwierp Abloh onlangs een nieuwe versie van de iconische blauwe ‘Frakta’ tas van Ikea. De tas was eerder al in het nieuws toen Balenciaga er een eigen versie van maakte. Omdat Ikea meer wil inspelen op de ‘do it yourself-cultuur’ van tegenwoordig, schakelde de Zweedse keten Abloh in. Hij ontwikkelde een canvaskleurige tas die, in tegenstelling tot de originele Frakta tas, niet gekreukeld is en een opdruk met de tekst ‘Sculpture’ bevat.
Abloh kan zich rekenen tot de generatie waarin ook modeontwerpers als Demna Gvasalia van Balenciaga en Alessandro Michele van Gucci te vinden zijn. Net als hen is Abloh “het product van een tijdperk waarin de scheidingslijnen tussen ontwerper en consument en mode en streetwear vervaagden”, stelt GQ. In zijn eigen ontwerpen voor Off-White komt deze beweging terug, onder andere door het gebruik van subtiele grafische prints en logo’s die het merk onderscheiden van goedkopere labels. “De grafische T-shirts van drie jaar geleden waren hard. Nu maak ik een schoen met daarin subtiel het Off-White label,” vertelt de designer.
Abloh beschikt met Off-White over een aantal eigen winkels, onder andere in Seoul, Hong Kong, Shanghai en Toronto. Daarnaast worden de collecties verkocht bij verschillende multibrand retailers, onder meer bij Selfridges in Londen, en via een eigen webshop.
Beeld: Catwalkpictures.com, Off-White Facebook