• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mode in het bloed: familiebedrijf Van den Assem Schoenen

Mode in het bloed: familiebedrijf Van den Assem Schoenen

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |INTERVIEW

Schoenenzaak Van den Assem, een waar begrip in Rotterdam, tikt dit jaar alweer de 107 jaar aan. Aan het hoofd van het familiebedrijf staat de derde generatie, Berry van den Assem. In deze serie neemt FashionUnited familiebedrijven in de mode onder de loep, met dit keer Van den Assem Schoenen.

Alhoewel Van den Assem Schoenen ooit begon in Rotterdam, waaiert het bedrijf nu ook uit naar andere steden. Zo is onlangs de flagshipstore in Amsterdam geopend, de twintigste locatie van het bedrijf alweer. Aan het hoofd van de schoenenfamilie staat Berry van den Assem. Hij leidt het bedrijf alweer 20 jaar na eerst twee jaar bij de familiezaak te hebben gewerkt onder leiding van zijn vader Cees.

Van den Assem: “Verandering krijg je vanzelf wanneer er jong bloed bijkomt”

Nog voordat Berry officieel aan het hoofd stond van de zaak voerde hij al veranderingen door. Allereerst een automatisering want tot die tijd werd alles namelijk nog met de hand gedaan en op papier geschreven. “Dat heb ik er wel echt doorheen moeten duwen om dat voor elkaar te krijgen, maar als ik nu terugkijk denk ik: we hadden nooit zonder gekund.” Volgens Van den Assem is het echter vanzelfsprekend dat er veranderingen worden doorgevoerd als nieuwe mensen het bedrijf binnenstappen. “Dat krijg je vanzelf als er jong bloed bij komt.” Daarnaast werd het schoenenaanbod ook ‘wat modischer’ met de komst van de derde generatie.

Toen het moment van de overname daar was, belde Van den Assem meteen zijn broer Leo. Leo was al werkzaam in de schoenenbranche maar nog niet in het familiebedrijf. “Ik wilde al langer een herenspeciaalzaak openen en vroeg of Leo interesse had. Zo zijn we eigenlijk partners geworden en dat werkt heel plezierig.” In het begin, net na de overname, vroeg Berry nog wel eens advies aan zijn vader Cees, maar tegenwoordig is dat niet meer het geval. “We delen wel heel veel, want hij is nog steeds geïnteresseerd, maar echt advies vragen doe ik niet meer.”

Waar vader Cees jaren eerder een automatisering niet zag zitten, was Berry niet enthousiast over een webwinkel. “Ik zag dat echt niet zitten, het internet op. Ik dacht: ik maak de mooiste winkels, met de mooiste schoenen, wat moet ik op het internet?” Toch werd hij overtuigd door een inkoopster en sindsdien draait de webwinkel van Van den Assem op volle toeren.

Van den Assem: “Tijdens familiegelegenheden gaat het al snel over de zaak”

Dat de familie Van den Assem enthousiast is over schoenen, is inmiddels wel duidelijk. Het nadeel van werken in een familiebedrijf? “Tijdens familiegelegenheden gaat het dan al snel over de zaak. Dat is niet altijd leuk voor de andere partijen,” lacht Van den Assem. Tijdens het gesprek komt ook naar voren dat het bedrijf, dat ‘relatief klein is’, als een echte familie werkt. Van den Assem was zelf een half jaar afwezig vanwege privé omstandigheden, ‘maar het team heeft het fantastisch opgevangen’. Daar voegt Van den Assem lachend aan toe: “Maar het is ook wel een beetje eng, dat ze zonder je zouden kunnen.”

De aankomende jaren wil Berry met Van Den Assem verder uitbreiden. “Ik wil een gezonde groei tot stand brengen. Dat betekent voor ons niet elk jaar een winkel openen. Wat wel zeker is, is dat we naar de grote steden van Nederland willen. Wat echter nooit zal veranderen is de gastvrijheid in de winkels, meent Van den Assem. “Mensen moet een warm welkom krijgen, een echt thuisgevoel. Mijn broer en ik, wij delen graag en ons thuis willen we delen.” Ook zal Van den Assem zich steeds verder specialiseren op het gebied van pasvorm, een van de elementen waarmee het bedrijf groot is geworden. “Dat zal alleen maar sterker worden.”

Van den Assem: “Iemand moet niet het bedrijf overnemen, ‘omdat het de volgende generatie is’.”

Bij toekomstplannen, komt het onderwerp als vanzelf ook terecht op de volgende generatie. Over hun komst wordt zeker nagedacht, vertelt Van den Assem. De vierde generatie bestaat uit twee zoons en een dochter. “Begin volgend jaar gaan we kijken wat het plan van aanpak wordt. Of hij [Joep, oudste zoon, red.] nog verder moet leren of dat hij bij het bedrijf kan komen al.” Van den Assem vertelt dat goed en kritisch gekeken wordt naar de capaciteiten van een opvolger. “Niet dat die niet aanwezig zijn bij de kinderen, maar ik vind wel dat je als familiebedrijf kritisch moet zijn. Niet dat iemand het bedrijf overneemt, ‘omdat het de volgende generatie is’, maar omdat ze echt goed zijn en het willen,” vertelt Van den Assem. “Maar hoe dan ook ben ik als vader heel trots als een van de kinderen, of alledrie, in het familiebedrijf willen werken,” voegt hij toe.

Van den Assem Schoenen werd in 1910 opgericht door Lambertus van den Assem. Het bedrijf richt zich sinds de oprichting op een goede pasvorm van schoenen en gastvrijheid in de winkels. Inmiddels heeft het bedrijf 20 locaties. De twintigste locatie is pas geopend aan het Gelderlandplein in Amsterdam.

Lees ook de eerste twee afleveringen van de serie ‘Mode in het bloed’:

Beeld: Van den Assem Schoenen

Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

Mode in het Bloed
Van den Assem
Van den Assem Schoenen
Workinfashion