Myomy do goods: ‘Als je geen goede duurzame producten hebt, zal niks veranderen’
bezig met laden...
”Hoe zou mode eruit zien als we alleen maar duurzaam zouden produceren.” Vanuit dat oogpunt startte Marja Baas tien jaar geleden MYOMY do goods. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een internationaal tassenmerk met het oog op duurzaamheid.
MYOMY heeft vanaf het beginpunt duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Tien jaar geleden kwam Baas in contact met een lederwaren expert die de productie van fairtrade leer beter af wilde stemmen op de Westerse vraag. De aandacht van Baas was getrokken en ze ging op zoek naar een ontwerper voor een tas, om op die manier banen te creëren in India. Die ontwerper vond ze in Ramón Middelkoop die de bekende My Paper Bag ontwierp. De tas trok al snel de aandacht en van het een kwam het ander. ‘Het is eigenlijk heel organisch gegroeid,” vertelt Baas. Inmiddels is MYOMY in 300 winkels te koop verdeeld over verschillende landen, waaronder Nederland, België, Australië, Duitsland en Zwitserland.
“Dan kan je doel nog zo mooi zijn, zonder goede producten zal er niks veranderen”
De eerste vier jaar werd vooral gefocust op het bereiken van een kwaliteitsstandaard. “Dat heeft zo zijn uitdagingen met zich meegebracht, maar we werken nu al tien jaar met dezelfde producent.” Baas benadrukt dat hier de kracht ook ligt. “We hebben een goede relatie met onze producenten. Zo kun je samen blijven ontwikkelen. We zijn elkaar altijd blijven steunen en zijn geen probleem uit de weg gegaan. Daardoor hebben we nu ook deze standaard kunnen bereiken.” Baas benadrukt: “Dan kan je streven naar duurzaamheid nog zo mooi zijn, zonder goede producten zal niks veranderen.”
Alle producten van MYOMY worden in India gemaakt en het bedrijf onderneemt volgens de regels van Fairtrade. Deze regels hebben onder andere betrekking op het milieu, de werkomstandigheden en betaling van de werknemers. “Mooi design in het Westen en een mooi leven voor de makers in het Oosten.” Inmiddels heeft het merk 100 gezinnen aan een leefbaar inkomen geholpen, vertelt Baas. “Dat was ook ons doel, om banen te creëren. Het is mooi om terug te kijken en te zien dat je nog steeds voor dezelfde waarden staat.” Tegen 2020 wil ze in totaal 200 werkplekken aan kunnen bieden.
MYOMY is echter nog lang niet klaar met hun doel. “Het kan natuurlijk altijd beter.” Zo is het merk aan het kijken naar een nog duurzamere voering van de tassen. ‘Bijvoorbeeld van gerecyclede stof.” Ook heeft de productie bijna het volume bereikt waarop het op zeetransport kan. “Dat scheelt ook voor het milieu.”
“We juichen iedere stap naar een duurzame wereld toe”
Dat het woord ‘duurzaam’ vaak geassocieerd werd met geitenwollen sokken, is iets van het verleden aldus Baas. “We hoorden in het begin vaak: ‘Duurzaam? Dan is het vast niks’ maar met kwaliteit bewijs je het tegenovergestelde.” Steeds meer bedrijven zijn bezig met duurzaam produceren en de markt blijft in ontwikkeling. “Naar mijn mening zijn duurzame bedrijven innovatiever. Ze zijn niet bang voor de moeilijke weg, om van de gebaande paden af te wijken. Het is een soort mentaliteit en dat maakt deze markt nu zo interessant.” Bedrijven zoals H&M, maar ook C&A zijn steeds transparanter over hun productie en stellen doelen op het gebied van duurzaamheid. Baas is enthousiast over deze omslag in de mode industrie. “Je hebt natuurlijk twee soorten van ‘duurzaam zijn’. De eerste is dat de markt erom vraagt waardoor bedrijven besluiten een soort protocol op te stellen. In toenemende mate vraagt de markt nu ook om duurzame productie, dus dat is een goed teken. De tweede manier zijn ondernemers die van binnenuit duurzaam willen zijn, het is bij hen niet opgelegd. Hoe dan ook juichen we iedere stap naar een duurzame wereld toe.”
Beeld: MYOMY