• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nieuw hoofdstuk Vetements; samenwerking met 18 iconische labels

Nieuw hoofdstuk Vetements; samenwerking met 18 iconische labels

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Vetements, het hippe ontwerpcollectief onder leiding van de Georgische broers Demna en Guram Gvasalia, dat zondag debuteert tijdens de coutureweek in Parijs werkt voor de productie van de collectie samen met maar liefst achttien internationale merken die wereldberoemd zijn met een iconish kledingstuk. Het gaat om namen als Eastpak, Hanes en Levi's, Manolo Blahnik, Brioni en Comme des Garçons. Het is een samenwerking met een omvang die uniek is voor de branche. Dat meldt New York Magazine, The Cut.

Vetements werkt o.a. samen met Levi's, Brioni, Juicy Couture, Hanes en Manolo Blahnik

In een interview met modejournalist Cathy Horyn vertelt Demna Gvasalia dat hij op het idee kwam door zijn ervaringen met de productie van jeans in Italië. Volgens de ontwerper wilde het maar niet lukken om de spijkerbroeken '100 procent authentiek' te maken, "het zijn gewoon geen Levi's" zegt hij. "Toen bedacht ik dat Vetements in een ideale wereld voor ieder product zou moeten samenwerken met fabrikanten die gespecialiseerd zijn in één bepaald stuk, of dat nou een jeans is of een T-shirt of een bomberjack."

Het monsterverbond is echter niet alleen geboren uit creatieve behoefte, toen de broers Gvasalia in februari besloten om de collectiepresentatie van september te vervroegen naar juli dachten zij op deze manier de collectie sneller af te kunnen krijgen. In de praktijk bleek het een "logistieke nachtmerrie" omdat ieder bedrijf in een ander werelddeel is gevestigd en normaal gesproken veel meer tijd neemt voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Of de uitlevering aan de winkels, met producten uit alle hoeken van de wereld, straks optimaal wordt gesynchroniseerd is ook nog even afwachten.

Andersom is de samenwerking voor bedrijven als Juicy Couture en Brioni interessant. "Hoewel onze kleermakers wel even moesten wennen, vonden ze het ook heel leuk en spannend om buiten hun comfort zone aan de slag te gaan," zegt creatief directeur Justin O'Shea in The Cut. Normaal gesproken telt de productie van een Brioni-jasje 220 stappen en wordt bij 80 van die stappen een strijkijzer gebruikt. Voor het jasje voor de collectie van Vetements werd het strijken geëlimineerd en heeft handstiksel plaatsgemaakt voor lijm. Het resultaat blijft volgens Gvasalia een Brioni-jasje, maar met een Vetementssausje.

Demna Gvasalia werd vorig jaar benoemd als artistiek directeur van Balenciaga. Hij combineert die functie nu met zijn werk voor Vetements. Zondag 3 juli toont Vetements de lentecollectie voor 2017, terwijl de showende couturelabels die week juist de herfstcollecties tonen. Dat heeft Vetements echter al gedaan. De aankomende collectie omvat een aantal eigen interpretaties van couture. Vanwege de vele samenwerkingen heeft het designteam ervoor gekozen voor deze show het beeld niet compleet om te gooien maar bestaande vormen en silhouetten te gebruiken die de fans van het merk al kennen. In The Cut zegt Gvasalia: "Voor mij is dit seizoen in feite de afsluiting van een periode en het begin van een nieuw hoofdstuk."

Foto: Vetements tijdens mannenmodeweek in Parijs op 22 juni jl. Catwalk Pictures

Demna Gvasalia
VETEMENTS