• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nieuwe collectie Quoc Thang: Een jaar lang in hetzelfde silhouet

Nieuwe collectie Quoc Thang: Een jaar lang in hetzelfde silhouet

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

Na een stille periode lanceert mannenmodeontwerper Quoc Thang gewoon meteen twee labels. Een collectie die bestaat uit één silhouet, SSFW, en een sweaterlabel genaamd No Where Man. En hij gelooft nog steeds niet in het modesysteem.

Het is een lastige tijd in de mode-industrie. Hij heeft het ook moeilijk gehad met zijn label, laat Quoc Thang weten in een email. Maar bij de pakken neer zitten doet de ontwerper niet. Hij klinkt juist monter en vol frisse moed als FashionUnited hem opbelt.

Nadat hij een tijd in China woonde en daar werkte aan een kunstacademie, wilde hij toch weer zelf ontwerpen. Voor hij naar het buitenland vertrok werkte hij veel voor andere bedrijven. "Moodboards, concepten, adviezen, dat soort dingen. Ik heb ook meegeholpen de kindermodelijn van Jeremain Lens op te zetten, de strategie en look & feel." En zijn eigen lijn dan? "Door de snelheid van de mode merkte ik dat ik constant achter de feiten aan liep. Er was geen moment van rust. Ik had dat wel nodig, even met een kritische blik naar jezelf kijken."

Maar toen hij na zeven maanden weer in Nederland was, begon het te kriebelen. Al had hij in een grote collectie, van vijftig tot zestig stuks, geen zin. "Uiteindelijk zijn er vaak maar vijftien stukken die je echt graag wil produceren," zegt hij. "Bovendien was ik bezig met de hele duurzaamheidsdiscussie, met overconsumeren en -produceren."

Omdat mannen toch geen zin hebben om ieder seizoen hun garderobe rigoureus te veranderen, kreeg Thang het idee voor een collectie die bestaat uit één silhouet. Dus één broek, één top en één jack voor een heel kalenderjaar. Wel in verschillende kleuren. Navy voert de hoofdtoon, aangevuld met accentkleuren in een gradatie van groentinten en lila. In totaal bestaat de collectie nu uit tien items - van wol, brushed katoen en katoen met een wax laag - die onderling te combineren zijn. Detaillisten krijgen na een periode een nieuwe kleuren- en stoffenkaart. "Het is een soort co-creatie, daar geloof ik heel erg in. De tijd van 'ik maak dit en als je het mooi vindt koop je het in', is voorbij."

Quoc Thang brengt SSFW en No Where Man op de markt

De collectie is opgebouwd rond een print van And Beyond Studio's, een ruit. "Brigitte Hendrix en Jolanda van den Broek van And Beyond Studio’s en ik kwamen er achter dat we tien jaar geleden samen zijn afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie. We hebben daarom samen een print uitgekozen, om onze vriendschap te vieren."

Margriet Nannings - waar Thang begon als stagiair, maar uiteindelijk zo’n tien jaar bleef, vooral als inkoper - is de eerste retailer die het idee van de één silhouetcollectie ziet zitten en inkoopt. "Ik hoop dat meer detaillisten het zullen begrijpen en ondersteunen, de gedachte achter de collectie: koop verstandig, niet heel veel en draag het lang."

‘Mannen willen gewoon een goed product’

De laatste keer dat FashionUnited Quoc Thang sprak, vier jaar geleden, geloofde hij al niet meer in het huidige modesysteem. Hij had net heel eigenwijs en tegendraads in de zomer een wintercollectie gepresenteerd op Amsterdam Fashion Week. Niet dat die strategie per se werkte.

Toch lijkt het of de verandering van het modesysteem vooral uit de mannenmode komt. Zo is er het tijdloze mannenmodemerk Black Rabbit, dat nieuwe kledingstukken op de markt brengt 'als ze af zijn'. "Mannen zijn natuurlijk ook simpele zielen," grapt Thang. "Wij willen gewoon een goed product. En mannen zijn trouw. Als ze een goed automerk, restaurant of modewinkel hebben gevonden, blijven ze dat trouw. Enerzijds gemakzucht, maar het is ook fijn dat je weet wat je krijgt voor je geld. Voor vrouwen is dat anders. Ik denk dat het lastiger is voor een vrouwenmodemerk om tegen de stroom in te gaan."

Quoc Thang lanceert sweaterlijn No Where Man

Het meest enthousiast is Thang over zijn tweede project: de sweaterlijn No Where Man. De ontwerper opperde het plan voor zijn tweede lijn in de kroeg, maar het nam al snel serieuze vormen aan. Het label draait vooral om bijzonder artwork, dat geprint, gezeefdrukt of geborduurd wordt op de truien. De stof zelf komt uit Groot-Brittannië. "Sweaters zijn mijn persoonlijke passie. Het is het ultieme kledingstuk," zegt hij.

Over zo'n twee weken wordt de lijn gelanceerd. Eerst zullen de truien alleen in de eigen webshop te koop zijn, om de markt af te tasten. En het is ook de voordeligste optie natuurlijk. Als de sweaters in winkels komen te liggen, moet de prijs omhoog, of Thang moet flink inleveren op de marge. "Ik hoef er niet heel veel geld mee te verdienen, ik wordt gewoon zo blij als mensen zeggen: 'jeetje, wat tof'. Maar ik hou wel goed in de gaten dat ik niet failliet ga."

Fotografie: NielsvanVeenPhotography

black rabbit
junimannenmode
Mannenmode
modesysteem
no where man
Quoc Thang
ssfw